Hej amino folk:)
Vi er et team som har arbejdet på et start-up i 2014 og det vare ikke længe før vi skal live.
Men nu er vi lidt i tvivl vedr. skat på div. penge vi har fået ind, og generelt alt det lidt
uformelle som foregår lige i starten!
1. skat på præmier
Hvordan forholder det sig når man vinder penge til en start-up konkurrence?
2. skat af donationer (det vil sige kickstarter kampagne)
Vi skal i luften med vores crowdfunding kampagne - hvad er skatteforholdende her?
Så vidt vi har forstået, så skal der kun betales skat 25% af overskuddet/profit - men ingen
skat hvis man har brugt hele beløbet inden årets udgang
3. Er der skattemæssige konsekvenser, hvis ikke betaler fra ting for en virksomhed bankkonto?
dvs. så længe man har en kvittering hvis nu en anden har lagt ud?
Mange hilsner,
Jackie:)
Hej amino folk:) Vi er et team som har arbejdet på et start-up i 2014 og det vare ikke længe før vi skal live. Men nu er vi lidt i tvivl vedr. skat på div. penge vi har fået ind, og generelt alt det lidt uformelle som foregår lige i starten!
1. skat på præmier Hvordan forholder det sig når man vinder penge til en start-up konkurrence?
2. skat af donationer (det vil sige kickstarter kampagne) Vi skal i luften med vores crowdfunding kampagne - hvad er skatteforholdende her? Så vidt vi har forstået, så skal der kun betales skat 25% af overskuddet/profit - men ingen skat hvis man har brugt hele beløbet inden årets udgang 3. Er der skattemæssige konsekvenser, hvis ikke betaler fra ting for en virksomhed bankkonto? dvs. så længe man har en kvittering hvis nu en anden har lagt ud? Mange hilsner, Jackie:)
1
formentlig helt normal skat hvis det er som firma I vinder - ud fra det du kort beskriver
2
Samme - donationer som ikke er investeringer - er vel igen indtægt til skat - Den med 25% (eller 23) er ja - hvis det er et selskab og I ikke hæver løn eller I/S som kører VSO og ja - er pengene væk ved udgangen så ingen skat
3
Jo bedre dokumentation - jo mindre bøvl men har i kvittering klart så er det fint - så skal der formentlig over mellemregning. Penge i betaler til CPR person for arbejde skal indberettes til skat
OG - det er så mange ting, og mange gråzoner og muligheder så jeg synes i skal finde en der kan regnskab og skatte regler som I kan trække helt direkte på, også selv om det jo så kan koste nogle tusinde over året - så I ikke pludseligt står med et problem i skat/moms/dokumentation. I kan jo roligt vente til der er penge ind trods alt
2. Ja. IVS og vi hæver ikke løn i start-uå phasen. Alle pengene fra crowdfunding går til at få produktet til Danmark (hele supply chain aktiviteten), analyser på produktet og en smule marketing.
3. Det handler ikke så meget om hvad vi køber - mest at nogen gange kommer vi til at bruge vores egen kreditkort og ikke firmaets kreditkort/konto.
2 Husk lovpligt arbejdsskadeforsikring for alle aktive ejere i danmark - uanset løn - kommer bag på en del - ca 1800 p-a- og person uanset 0 løn og overskud
3 Ikke et stort problem hvis kort udlæg ellers vil penge der skydes ind skulle forrentes og skattes af renten og det skal gøres effektigt til markedsrente - og det må aldrig ske den modsatte vej = ulovligt aktionærlån
Og de tal John nævner er formentligt baseret på heltidsstillinger.
jep - og som du siger der er brancher med meget højere - OG man får ikke tegnet 1/5 tids forsikring . men ja deltid skal bestemt være muligt (ofte stadigt over halv i de tilfælde jeg kender) Sjov lille forskel, at ejer af IVS skal ha den men ejer af personlig og IVS ikke - Jeg ved godt det er forskellige juridiske enheder - men det kunne loven jo, hvis den ville - tage højde for
De der små forskelle gør valget af form mere ugennemsigtigt da de sjældent kendes. Lidt samme med kørepenge/statens takster. Personlig virksomhed- jep fradrag i personlig indkomst også selv om du har underskud - for al din kørsel. Ejer IVS - KUN udbetale kørepenge hvis der er en løn (der tilmed skal stå lidt i forhold)
Men enig - deltid hvis man er deltids (ex har andet arbejde også) det er ikke bare antal ejere men om det faktisk ER deltid
Og de tal John nævner er formentligt baseret på heltidsstillinger.
jep - og som du siger der er brancher med meget højere - OG man får ikke tegnet 1/5 tids forsikring . men ja deltid skal bestemt være muligt (ofte stadigt over halv i de tilfælde jeg kender) Sjov lille forskel, at ejer af IVS skal ha den men ejer af personlig og IVS ikke - Jeg ved godt det er forskellige juridiske enheder - men det kunne loven jo, hvis den ville - tage højde for
De der små forskelle gør valget af form mere ugennemsigtigt da de sjældent kendes. Lidt samme med kørepenge/statens takster. Personlig virksomhed- jep fradrag i personlig indkomst også selv om du har underskud - for al din kørsel. Ejer IVS - KUN udbetale kørepenge hvis der er en løn (der tilmed skal stå lidt i forhold)
Men enig - deltid hvis man er deltids (ex har andet arbejde også) det er ikke bare antal ejere men om det faktisk ER deltid
Man kan vel bare oplyse samlet antal timer pr år for alle ansatte/deltagere tilsammen. Kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne betale for feks 1/5 af en fuldtidsstilling.
Man kan vel bare oplyse samlet antal timer pr år for alle ansatte/deltagere tilsammen. Kan ikke se hvorfor man ikke skulle kunne betale for feks 1/5 af en fuldtidsstilling.
Kan man vel - hvis en forsikring vil - De gange jeg har haft lidt med det at gøre, og du siger 5 aktive ejere - men de er kun ganske lidt aktive - så er de ikke vilde med at notere det som EN ansat - men de skal jo også sælge - så kan man få 1 arbejdsskadeforsikring - og 5 ejere/ansatte anført som dækning i policen er det super (ellers er man jo på den hvis policen ikke viser den dækker op til 5 ansatte/ejere - for hvem er det så den dækker)
Antal timer er jo meget let fiktivt her - ved en kontrol - men det er jo bare at prøve hvad en forsikringer vil
En arbejdskadeforsikring - som jeg kender det - skal vise antal dækkede ved tegningen og man skal så meddele hvis det ændres mere end xx - så jeg går ud fra man skal ha noteret at der er 5 ejere for at den dækker 5 - deltid eller ej?
Trådstarter kan jo melde tilbage hvis man kan få alle 5 med som deltid 1/5 hver for prisen af EN polices pris - vel for kontor ca 1800 kr - så bliver vi klogere