Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpartshaveroverenskomst

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Vi står og skal til at udforme en anpartshaveroverenskomst, og kunne i den forbindelse godt bruge lidt sparring omkring dette. Vores advokat vil gerne hjælpe os med den for en 7-10.000 kr. Det regner vi med at sige ja tak til. Men hvad er Jeres erfaringer? Har i fået hjælp af advokat? Har i selv udarbejdet den? Og hvilke erfaringer har i gjort Jer omkring dette?

Jeg anser det som en vigtig ting når man starter et selskab med andre. En af mine bekendte begik i sin tid den "fejl" ikke at have klare linier med hans partnere omkring deres samarbejde. Hans holdning er den, at det aldrig var kommet så vidt hvis de havde "klare linier" omkring deres samarbejde i en sådan eller en lignende aftale.

PS: Jeg har læst startguiden.dk''s forslag.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 03:19
Dato: 2/8/2006 9:41:59 PM Forfatter:Martin Poulsen

Hej Amino

Vi står og skal til at udforme en anpartshaveroverenskomst, og kunne i den forbindelse godt bruge lidt sparring omkring dette. Vores advokat vil gerne hjælpe os med den for en 7-10.000 kr. Det regner vi med at sige ja tak til. Men hvad er Jeres erfaringer? Har i fået hjælp af advokat? Har i selv udarbejdet den? Og hvilke erfaringer har i gjort Jer omkring dette?
Jeg anser det som en vigtig ting når man starter et selskab med andre. En af mine bekendte begik i sin tid den ''fejl'' ikke at have klare linier med hans partnere omkring deres samarbejde. Hans holdning er den, at det aldrig var kommet så vidt hvis de havde ''klare linier'' omkring deres samarbejde i en sådan eller en lignende aftale.
PS: Jeg har læst startguiden.dk''s forslag.

Anpartshaveroverenskomsten er vigtig, så den har jeg også puslet en del med. Min "lommejura" fra diverse erhvervsjurafag, føler jeg dog ikke er nok til at sikre mig og de andre anpartshavere tilstrækkeligt.

Adv. Jacob Tørner gav mig adskillige gode fif, da jeg stiftede selskaberne igennem ham. Det han udpegede var så essentielt, at jeg trods tidligere overbevisning vil ofre de 6.500 kr. overenskomsten koster hos ham. Jeg vil anbefale dig at gøre det samme, hvis det ikke er ham du allerede er i kontakt med.

Fra København
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 06:39

Mine erfaring med anpartsoverenskomster er klart følgende 2 ting:

1) Udarbejdelsen af dem er ekstrem vigtig for afklaringer imellem dig og din/dine partnere. Selv om man tror man er enige, så begynder tingene ofte at vise sig ikke at være sådan når man kommer ud i ekstreme situationer. Hvad sker der når du bliver gift / skilt / ikke gider mere / der skal indskydes ny kapital / jeg bliver uarbejdsdygtig / du knokler 1000 timer om måneden og der kun er 50 timers arbejde til mig / uenighed om vi skal sælge / oma

2) Derudover har jeg oplevet min advokats forhold til anpartsoverenskomsten. Og den bliver altså behandlet som LOV. Alle sætninger bliver simpelthen gennemkværnet.

I min verden er der INGEN vej udenom. Det er den eneste beskyttelse I har af hinanden - og glem ikke at det nystiftede firma ofte vil være en meget stor del af ens arbejde - og det er altså vigtigt at disse ting er i orden når/hvis man bliver rigtig pressede. Eller for den sags skyld uvenner.

Så FÅ DEN LAVET (og især diskuteret først)
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Skrevet kl. 08:39
Dato: 2/9/2006 3:19:06 AM Forfatter: Lasse H. Kristiansen
Anpartshaveroverenskomsten er vigtig, så den har jeg også puslet en del med. Min ''lommejura'' fra diverse erhvervsjurafag, føler jeg dog ikke er nok til at sikre mig og de andre anpartshavere tilstrækkeligt.
Adv. Jacob Tørner gav mig adskillige gode fif, da jeg stiftede selskaberne igennem ham. Det han udpegede var så essentielt, at jeg trods tidligere overbevisning vil ofre de 6.500 kr. overenskomsten koster hos ham. Jeg vil anbefale dig at gøre det samme, hvis det ikke er ham du allerede er i kontakt med.

Tak for dit svar. Jeg er meget enig i at anpartshaveroverenskomsten er vigtig og at det er noget det er smartest en advokat hjælper med den. Af bekendte har jeg dog også fået at vide: Advokaten kan hjælpe med de juridiske forhold, men det er også vigtigt at få klarlagt nogle mere sociale ikke-juridiske spilleregler, som kan være med til at mindske risikoen for splid. Det kunne fx være en aftale om hvad vi kalder et "procesmøde" hver 2. uge, hvor der er lejlighed til at få snakket forskellige større eller mindre konflikter igennem, så det ikke udvikler sig til noget stort.

Mht. advokat Jacob Tørner, så er jeg slet ikke i tvivl om at han er dygtig. Vi bor blot i Herning og foretrækker en advokat som bor i nærheden

Med venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Skrevet kl. 09:39
Dat 2/9/2006 6:38:44 AM Forfatter: nslindtner

1) Udarbejdelsen af dem er ekstrem vigtig for afklaringer imellem dig og din/dine partnere. Selv om man tror man er enige, så begynder tingene ofte at vise sig ikke at være sådan når man kommer ud i ekstreme situationer. Hvad sker der når du bliver gift / skilt / ikke gider mere / der skal indskydes ny kapital / jeg bliver uarbejdsdygtig / du knokler 1000 timer om måneden og der kun er 50 timers arbejde til mig / uenighed om vi skal sælge / oma

2) Derudover har jeg oplevet min advokats forhold til anpartsoverenskomsten. Og den bliver altså behandlet som LOV. Alle sætninger bliver simpelthen gennemkværnet.
I min verden er der INGEN vej udenom. Det er den eneste beskyttelse I har af hinanden - og glem ikke at det nystiftede firma ofte vil være en meget stor del af ens arbejde - og det er altså vigtigt at disse ting er i orden når/hvis man bliver rigtig pressede. Eller for den sags skyld uvenner.
Så FÅ DEN LAVET (og især diskuteret først)

Tak for dit svar. For lige at opsummere, så kan en anpartshaveroverenskomst tage stilling til:

• Hvordan kan man komme ud af selskabet? (Skal de købes ud? Til hvilken pris?)
  • Hvor meget arbejder er hver part forpligtiget til at ligge i det?
  • Hvad sker der hvis arbejdsfordelingen bliver ulige? (aflønningen kan evt. også være ulige)
  • Hvad sker der hvis overenskomsten ikke overholdes?

Hvad mangler jeg?

Med venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:57
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)