Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kompleks virksomhedskonstruktion

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey, amino'er Smile

Jeg ved ikke hvor komplekst det er, for det er nogen relativt simple spørgsmål jeg har. Men nu har jeg søgt utallige gange på nettet, og læst adskillige sider igennem, men jeg har stadig ikke kunne finde svar på noget af det mest essentielle i min virksomhedskonstruktion. Derfor vil jeg spørge om der er nogen af jer der kan hjælpe mig?

Jeg vil etablere en "koncern", hvor et moderselskab vil have kapital og driftsmidler, og søstreselskaberne så vil bruge driftsmidlerne og tjene penge til moderselskabet.

Da jeg ikke har 50.000 kr. til at stifte dem som Aps, vil jeg stifte dem som Ivs.

Oprindeligt ville jeg stifte Moderselskabet som et driftselskab, der så skulle drive datterselskaberne, og få en procentdel af det søstreselskaberne måtte tjene ved et salg, således at datterselskaberne aldrig skulle betale mere end de kunne.

Jeg er bar i tvivl om sådan en virksomhedskonstruktion kan laves, og i såfald hvordan?

Jeg overvejer også at stifte moderselskabet som et holdingselskab, og lade søstreselskaberne holde på kapitalen indtil de når de 50.000 kr. og kan overføre et overskud skattefrit til moderselskabet. Men jeg vil stadig have moderselskabet til at købe og have driftsmidlerne.

Jeg har derfor også en række spørgsmål om holdingselskaber.

Kan man momsregistrere et holdingselskab, og trække momsen fra køb af driftsmidler?

Kan man efterfølgende bruge holdingselskabets midler (kapital) til at stifte et driftselskab?

Kan man også bruge driftsmidlerne i holdingselskabet i driftselskaberne.

Når man opretter et holdingselskab skal man så, og isåfald hvornår skal man så oprette et driftselskab.

På forhånd tak

Mvh. Kristian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46693
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:44

momsregisrere holding ja men det er jo så ikke finansielt holding og din konstruktion er ikke normal - du vil få arbejdskadeforsikrings krav på dig i alle selskaberne inkl. holding som helt normalt driftsselskab på dig det holding der køber driftsmidler -Der er ikke skatte fordel ved at flytte overskud fra drift til holding i sig selv og nu får du så driftsrisiko i holding hvilket gør det mindre aktuelt at lægge overkus der - og du har ikke råd til andet end 1 krone selskaber -  og der er meget andet at tænke på

Umidelbart kan alt lade sig gøre, men det hele kunne også være et voldsomt overkill - så tag og betal en revisor for at få det gået konkret igennem  http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. May 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:11

Tak for dit svar.

Var ik klar over arbejdsskadeforsikringskravet. Hvis det gør nogen forskel er der tale om it udstyr, hvor meget af det også kan bruges i privat regi, men også i hele "koncernens" regi.

Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal konstruere det, og det er også derfor jeg spørger herinde.

Min oprindelige tanke var at have et moderselskab som jeg kunne indskyde kapital i, lade det momsregistrere og så spare momsen når jeg indkøber driftsmidler. Jeg ville så undlade at momsregistrere datterselskaber der derfor vil kunne sælge deres "produkter" billigere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46693
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:45

Krjoe:
Var ik klar over arbejdsskadeforsikringskravet. Hvis det gør nogen forskel er der tale om it udstyr, hvor meget af det også kan bruges i privat regi, men også i hele "koncernens" regi.
ingen forskel - kravet gælder alle selskaber som jo er selvstændige enheder juridisk for aktiv ejer og det uanset løn.  

Det med at det bruges privat betyder så også, at du som minimim skal dele momsen så du kun fratrækker i forhold til firma bruget http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Krjoe:
Min oprindelige tanke var at have et moderselskab som jeg kunne indskyde kapital i, lade det momsregistrere og så spare momsen når jeg indkøber driftsmidler. Jeg ville så undlade at momsregistrere datterselskaber der derfor vil kunne sælge deres "produkter" billigere.
 du vil kun kunne spare moms i forhold til firma brug - og risikerer også at skat underkender - specielt med døtrene som som er så små at de ikke skal momsregistreres - lige som der jo så skal betale moms af leje  - holding må ikke trække moms fra hvis ikke det driver momspligtig aktivitet (ex lejer udstyret ud med moms) + det ligner lidt en hobby som ikke giver momsfradrag  men konstruktionen er alt for dyr og kompleks til det formål du taler om 

se lidt mere om for og bagdele ved selskaber modsat personlig virksomhedhttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)