Hey, amino'er Jeg ved ikke hvor komplekst det er, for det er nogen relativt simple spørgsmål jeg har. Men nu har jeg søgt utallige gange på nettet, og læst adskillige sider igennem, men jeg har stadig ikke kunne finde svar på noget af det mest essentielle i min virksomhedskonstruktion. Derfor vil jeg spørge om der er nogen af jer der kan hjælpe mig? Jeg vil etablere en "koncern", hvor et moderselskab vil have kapital og driftsmidler, og søstreselskaberne så vil bruge driftsmidlerne og tjene penge til moderselskabet. Da jeg ikke har 50.000 kr. til at stifte dem som Aps, vil jeg stifte dem som Ivs. Oprindeligt ville jeg stifte Moderselskabet som et driftselskab, der så skulle drive datterselskaberne, og få en procentdel af det søstreselskaberne måtte tjene ved et salg, således at datterselskaberne aldrig skulle betale mere end de kunne. Jeg er bar i tvivl om sådan en virksomhedskonstruktion kan laves, og i såfald hvordan? Jeg overvejer også at stifte moderselskabet som et holdingselskab, og lade søstreselskaberne holde på kapitalen indtil de når de 50.000 kr. og kan overføre et overskud skattefrit til moderselskabet. Men jeg vil stadig have moderselskabet til at købe og have driftsmidlerne. Jeg har derfor også en række spørgsmål om holdingselskaber. Kan man momsregistrere et holdingselskab, og trække momsen fra køb af driftsmidler? Kan man efterfølgende bruge holdingselskabets midler (kapital) til at stifte et driftselskab? Kan man også bruge driftsmidlerne i holdingselskabet i driftselskaberne. Når man opretter et holdingselskab skal man så, og isåfald hvornår skal man så oprette et driftselskab. På forhånd tak Mvh. Kristian |
momsregisrere holding ja men det er jo så ikke finansielt holding og din konstruktion er ikke normal - du vil få arbejdskadeforsikrings krav på dig i alle selskaberne inkl. holding som helt normalt driftsselskab på dig det holding der køber driftsmidler -Der er ikke skatte fordel ved at flytte overskud fra drift til holding i sig selv og nu får du så driftsrisiko i holding hvilket gør det mindre aktuelt at lægge overkus der - og du har ikke råd til andet end 1 krone selskaber - og der er meget andet at tænke på
Umidelbart kan alt lade sig gøre, men det hele kunne også være et voldsomt overkill - så tag og betal en revisor for at få det gået konkret igennem http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html