Hey Aminos (og Dineros) Jeg har en virksomhed som blev stiftet i 2014. Da virksomheden er et ApS, var der ved virksomhedens start indskudt kapital på 50.000, altså den startkapital der kræves for et ApS. Jeg har fulgt denne guide: https://dinero.dk/support/anpartskapital/ .. ifølge hvilken man bogfører anpartskapital via et finansbilag, på konto 55000 med modkonto 60000. Men er det alt ? Hvad med så åbningsbalancen, i mit tilfæde er den 0 på alle poster. Er det meningen at tallene (også) skal indtastes der, altså Anpartskapital kr. -50.000 og likvide beholdninger, bank kr. +50.000 Så spørgsmålet er: Skal jeg som nystartet ApS (første regnskabsår nogensinde) indtaste noget i åbningsbalancen (og hvad så med finansbilaget skal jeg beholde det) ? Der lader til at være lidt forskellige holdninger herinde.. og når jeg opretter et nyt regnskabsår i Dinero, bliver jeg bedt om at indtaste en åbningsbalance for i det gamle først. Mvh Morten |
Hej Morten.
Du spørger flere gange om det samme, synes jeg? Ellers må du spørge igen.
Åbningsbalance skal kun anvendes, hvis du har en 'lukke-balance' fra året før. Det vil det så være ultimo saldo på alle konti i balancen, når året er afsluttet. I første regnskabs år er der ingen åbningsbalancer, eller som du siger det: De er alle = 0. Det er således ikke nødvendigt at indtaste noget. Dineros guide forklarer så, hvordan din første postering (Anpartskapitalen) skal indtastes, men det har i princippet ikke noget med åbningsbalancen at gøre.
Opretter du et nyt regnskabsår under samme firma? Dette skulle ske automatisk, når du afslutter det gamle.