Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero og åbningsbalancen i virksomhedens første regnskabsår

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminos (og Dineros)

Jeg har en virksomhed som blev stiftet i 2014. Da virksomheden er et ApS, var der ved virksomhedens start indskudt kapital på 50.000, altså den startkapital der kræves for et ApS.

Jeg har fulgt denne guide:

https://dinero.dk/support/anpartskapital/

.. ifølge hvilken man bogfører anpartskapital via et finansbilag, på konto 55000 med modkonto 60000.

Men er det alt ? 

Hvad med så åbningsbalancen, i mit tilfæde er den 0 på alle poster.

Er det meningen at tallene (også) skal indtastes der, altså Anpartskapital kr. -50.000 og likvide beholdninger, bank kr. +50.000

Så spørgsmålet er:

Skal jeg som nystartet ApS (første regnskabsår nogensinde) indtaste noget i åbningsbalancen (og hvad så med finansbilaget skal jeg beholde det) ?

Der lader til at være lidt forskellige holdninger herinde.. og når jeg opretter et nyt regnskabsår i Dinero, bliver jeg bedt om at indtaste en åbningsbalance for i det gamle først.

Mvh

Morten

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:30

Hej Morten.

Du spørger flere gange om det samme, synes jeg? Ellers må du spørge igen.

Åbningsbalance skal kun anvendes, hvis du har en 'lukke-balance' fra året før. Det vil det så være ultimo saldo på alle konti i balancen, når året er afsluttet. I første regnskabs år er der ingen åbningsbalancer, eller som du siger det: De er alle = 0. Det er således ikke nødvendigt at indtaste noget. Dineros guide forklarer så, hvordan din første postering (Anpartskapitalen) skal indtastes, men det har i princippet ikke noget med åbningsbalancen at gøre.

Opretter du et nyt regnskabsår under samme firma? Dette skulle ske automatisk, når du afslutter det gamle.

Tilmeldt 1. Aug 14
Skrevet kl. 14:54

Tak for dit svar..

Det var ihvertfald fyldestgørende ;-)

Og ja, det er samme virksomhed.

Jeg har set en del debatindlæg hvor nogen lyder til at mene at man skal oprette en åbningsbalance som nystartet virksomhed og andre ikke - og bliver man jo i tvivl.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:19

Man kan rode lidt rundt i begreberne. Din første postering kan af nogen blive kaldt åbningsbalance, fordi du starter firmaet med 50.000 kr. i anpartskapital. Regnskabsgymnastisk skal der ikke åbnes. Hvis du har en henvisning til indlægget, kan jeg evt. se, hvad der menes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:25

der skal ikke være en åbningsbalance når du starter nyt selskab ud over jo netop anpartskapitalen. Der efter er der ikke andre tal ind i åbningsbalance - men du bogfører så i 2014 de forskellige indtægter og udgifter - de to konti 55000 og 60000 er balancen. Med et nyt selskabsynes jeg klart du skal ha en revisor eller bogholder til at opstille årsregnskab første gang i alle fald - det er ikke så helt enkelt med den opstilling og rapporter og selskabsselvangivelse så med mindre du er sikker selv, tag hjælp 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:37

Tomæito - tomarto. Resultatet er det samme, hvad enten du kalder det åbningsbalance=0 og bogfører anpartskapitalen som det første, ELLER du indtaster den som egentlig åbningsbalance. Efter begge øvelser er der 50.000 i banken og ditto i anpartskapital.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:40

(..)

Tilmeldt 1. Aug 14
Skrevet kl. 15:43

Hej Jørgen..

Jeg søgte bare på åbningsbalance og læste derudad, så der er flere indlæg omkring dette, men som du siger er det nok begrebsforvirring.

Men jeg har nu faktisk fået det svar fra Dinero at jeg ikke skal oprette en åbningsbalance, inden for deres begrebsverden. Og det kan jo kun betyde at jeg ikke skal indtaste noget under "Åbningsbalance" i mit "Dinero regnskabsår". 

Mvh

Morten

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)