Jeg driver et ApS med undertegnede som eneste ansat. Jeg har nu fået en kontrakt med en offentlig ejet A/S, en rammeaftale der strækker sig til udgangen af år 2015. Jeg har firmaadresse på min hjemmeadresse, men udnytter ikke fradraget, dette selvom jeg har indrettet kontor med egen indgang og separat nøgle og kun anvender det til kontor, dog står der et våbenskab på dette kontor som ikke at tilhøre mit ApS. Nok om det, jeg rejser fra Helsingør til København hver dag og rådgiver min kunde (det offentligt ejede A/S) fra 8-16, køre frem og tilbage med tog. Jeg har i dag spurgt min revisor om jeg kan fradrage fagligt relaterede kontingenter samt partikontingenter samt fagligt relevante magasiner etc. Jeg for nu at vide at jeg kan forvente at skat ikke accepterer mit setup , men vil betragte mig som ansat i det offentlige A/S. Opgaven jeg udfører, har været i offentligt udbud som jeg vandt. Jeg har en ansættelseskontrakt med mit ApS. Kan det være rigtigt at SKAT ikke vil godkende mig som selvstændig og dermed afvise mine fradrag i årsregnskabet? Hvor kan jeg ellers gå hen og få retshjælp eller rådgivning uden at skulle betale høje advokatomkostninger? Med venlig hilsen Steen |
man ville tro din revisor kunne har ret - da han vel ikke har svaret ud af den blå luft. Jeg synes som du, at det med offentligt udbud vundet af dit ApS tyder på ikke ansat - men det er korrekt at det kan være meget dyrt at tage fejl - I personlig virksomhed kun i virkeligheden ved at man jo skal betale skat af indtægten men det kan være værre i selskab - af Bent Zimmermann fra skattekonsulenterne forklaret her TROR jeg http://www.amino.dk/forums/t/180856.asp han anbefaler frem for risikonen vist at få bindende svar - if in doubt - læst tråden og find Bents indlæg - han har også været inde på det på facebook sider - men hans egen indstilling om bindende svar
Din revisor ser nok på f.eks - kører frem og tilbage 8 til 16 - måske ikke andre aktive kunder - og så er der både en skatterisiko (triple skat kalder Bent det) og risiko i forhold til fradrag. F.eks kontoret - når du faktisk arbejder 8-16 i Helsingør? Men jo - våbenskabet bør vel ud og så alt andet lig - hvis du ikke er ansat kun - bør der være fradrag
fagligt relaterede kontingenter samt partikontingenter samt fagligt relevante magasiner etc. næppe da - faglige kontingenter er vel ikke faktureret til dit firma og dækker vel dig personligt - samme vel med partikontingent og relevante magasiner er også meget tvivlsomt - skal være helt nødvendig fagliteratur - og igen 8-16
Jeg synes du har 4 alternativer.
Følger revisor og hvis det er en godkendt så må man tro han har viden til det her - eller
gir pokker i ham og tager en oplagt risiko samlet som du beskriver det - = farvel til revisor
eller ber skat om bindende svar eller
finder en anden revisor - en godkendt/registreret, og han skal så selvklart stå på mål for sin rådgivning og de ting han tilråder - få det i så fald på skrift
Det med ansættelseskontrakt - Vid lige, at en ejer som ansat har klart andre krav på sig end en alm ansat, da han jo ikke selv har en chef der kontrollere men har langt mere frit spil til at "gi sig selv ting"
vh John H