Min virksomhed sælger bl.a. spil via vores hjemmeside. Både på hjemmesiden og i det dokument kunden har købt fremgår det, at der er copyright på spillene. Alligevel anvender en konkurrent et af vores spil i et eksternt kursus de afholder. Faktisk er spillet selve temaet på det pågældende kursus (1-dags kursus).
Desuden anvender den samme konkurrent et billede, kopieret fra vores hjemmeside, i markedsføringen af kurset nævnt ovenfor.
Det lyder som en klar sag om uretmæssig kopiering hvor du kan holde dem erstatningspligtig, men du kommer nok ikke udenom at hyre en advokat. Gå evnt ned til advokatvagten i din kommune og spørg om råd, inden du kontakter en advokat.
I spillets rettighedsbrug står der, at spillet kun må bruges til intern træning og uddannelse. Altså ikke til eksterne kurser.
At de bruger spillet tager forretning fra mig. Men sikkert ikke markant. Vi bruger selv spillet, både på vores interne og eksterne kurser, og her er det en salgsfaktor, da folk gerne vil prøve vores spil.
Omvendt sælger vi måske flere spil i løssalg pga. kurset.
Så ja. det er lidt en principsag.
Jeg kan godt lide tanken om, at kontakte dem for en kommerciel licens - og rettighedsbrug til det foto de har kopieret. Og ja - med tilbagevirkende kraft! :-)
Og hvad skal et kommercielt licens koste + rettighedsbrug til billedet de har kopieret? Med tilbagevirkende kraft? Jeg ved, at det er svært at værdisætte uden at kende flere detaljer. Men et prisleje?
Er det call of duty, eller er det slime volleyball? Det jeg mener er at du kender dit produkt, ikke os. Derudover kunne du eventuelt tilbyde dem at de kan sælge dit spil med en rabat til deres kunder. Så får de også det ud af et eventuelt samarbejde. Du kunne også tilbyde dem at betale per tilmeldt kursist. Der er mange muligheder - det er bare at gå i tænkeboxen :-)