Jeg står og skal have afsluttet regnskabsåret 2014 i min enkeltmandsvirksomhed. I den forbindelse mangler jeg at få bogført en småanskaffelse i form at et lydkort, som jeg bruger i arbejdssammenhæng. I den forbindelse har jeg to spørgsmål, som jeg håber en venlig sjæl vil hjælpe mig med:
1) Da lydkortet befinder sig noget af tiden i privaten er jeg herinde fra blevet anbefalet at bogføre det med delt moms (40/60). Jeg ved dog ikke ikke hvordan man gør dette i praksis i mit regnskabsprogramDinero?
2) Jeg er er med på konceptet om delt moms, men jeg er i tvivl i forhold til hvorvidt jeg også skal dele skattefradraget op? Det ville jeg jo i udgangspunktet nødigt, og det er som sagt til virksomhedsbrug. Hvis jeg bør gøre det, hvordan får jeg det så effektueret i Dinero?
1. Hvis du kun bruger lydkortet i firmaet, og det kun fysisk befinder sig i privaten, kan du have det som 100% udgift i firmaregnskabet. Hvis det kun er 40% (pudsigt tal), kan du tage regningen, f.eks. 1.000 kr, og anføre "firma andel 40% = 400 kr." Dette kan du så udgiftsføre, som var det en almindelig regning på 400 kr. Det er således ikke momsen, der skal deles, men hele udgiften.
2. Dit skattefradrag vedrører kun din private skat. Dit overskud fra firmaet overføres jo til beskatning via din personlige selvangivelse.
John må nok hellere selv svare for den forvirring, der evt. måtte være. Jeg har lige læst beskrivelsen, og enten er jeg ikke blevet klogere eller også er resultatet det samme. I hans eksempel, hvor tingesten koster 8.000 + moms, 2.000, = 10.000 kr. er momsandelen 1.000 kr. Hvis halvdelen af udgiften på de 8.000 kr., 4.000 kr., også kan udgiftføres i firmaets regnskab, modsvarer dette jo, at du har købt halvdelen af tingesten, dvs. 5.000 kr. inkl. moms eller 4.000 kr. + moms, 1000 kr., altså sammen resultat i bogføringen. Jeg håber, John eller andre kan korrigere dette, hvis det er forkert.
Du bogfører ikke skattefradraget. Det har intet med dit firma at gøre. Fradraget anvendes til at udregne din personlige skat baseret på dine indtægter fra firmaet etc.
Så vidt jeg kan se i Johns eksempel er det kun momsen han deler altså (jf. eksemplet) 8.000+2.000 i moms= 10.000. Da momsen skal deles 50/50 bliver det samlede beløbet der kommer ind i regnskabet som omkostning 9.000 (8.000 + 1000 i moms). Det er jo noget anderledes ift hvad du skriver hvor det "kun" er 5.000 (4.000 + 1.000 i moms) der kan bogføres som omkostning. Eller misforstår jeg det du skriver?
Igen tak for at du tager dig tid til at svare! :-)
forudsat lydkortet er nødvendigt for virksomheden er det kun momsen der skal deles
hvis du ikke kunne overbevise skat om, at det er købt for virksomheden men i virkligheden for privat brug - så var det 0% af begge - men ER det nødvendigt for virksomheden - og det skal du jo kunne sandsynligøre/overbevise om - så er det momsen alene der skal deles
ved evt lukning af virksomheden/salg af samme - skal ALT du har købt købes ud igen af dig selv eller andet - så ha liste over dine aktiver - købstidspunkt og pris. Intet må bare være "forsvundet"
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
jo det må du da givet - men du SKAL ikke- Forudsat den er købt fordi den er nødvendig i din enkeltmandsvirksomhed - så må du tage den udgift fuldt - bare ikke momsen. Moms ser meget strengere på flere ting end skat - sjovt nok. Det er som computer - du må godt bruge den privat om aftenen - bare du har delt momsen
Man skal bare være sikker på at kunne gøre klart, at det var nødvendigt for firmaet med købet så er selv udgiften OK i firmaet. Det er oplagt at man SKAL kunne overbevise skat - en racercykel på privaten vil ikke overbevise f.eks. selv om man skal på posten her og der - en playstation til en evt kunde der kan sidde i ens dagligestue og hygge - næppe heller med mindre det er spil man sælger og folk generelt kommer hos en - så man skal jo ikke købe ting uden det virkeligt ER fordi virksomheden behøver dem
Tømren må godt slå et slag med virksomheden hammer om aftenen - og stadigt ha hele udgiften i firmaet- men slås der privat med den SKAL moms deles
Det gælder tilmed moms af telefon selv om man betaler skat af fri telefon - så skal den deles generelt - og helt klart for ejer/enkeltmands
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER