|
Jeg er blevet tilbudt noget arbejde som afløser på Århus universitets forskningsskib. De vil gerne aflønne mig som konsulent, det har de tidligere gjort med en anden afløser. Den tidligere afløser var registreret hos et konsulent bureau som udarbejdede fakturaerne og de anbefalede mig, at gøre det samme. Det er der dog, selvfølgeligt, nogle udgifter forbundet med og jeg overvejer, at gå uden om bureauet og ordne papirerne selv. Nu er jeg i tvivl om hvordan jeg er stillet. Time tallet kender jeg ikke. Det er meningen det skal være weekender og ferier, men med mulighed for fuldtid i perioder. Der er som udgangspunkt kun tale om arbejde på det ene fartøj, men jeg kunne godt forestille mig, at tage ligende arbejde på andre både i fremtiden, hvis chancen byder sig. Jeg kan se, at der er nogle forskelle mellem om man er selvstændig erhvervsdrivende, honorararbejder, konsulent og jeg kan ikke helt hitte rede i det. Dagpenge bliver ikke aktuelt så det er i forhold til skat, cvr nr., moms registrering osv. at jeg er i tvivl. Det er ikke helt med med min bedste vilje, at blive aflønnet på denne måde, men når det nu skal være, så vil jeg gerne gøre det rigtig og også få det bedste ud af det. Kan jeg f.eks. trække telefon, computer, kørsel og sådan noget fra? Jeres hjælp vil være meget velkommen. |
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html
du kan trække det fra som er nødvendigt for at få indtægten. Jeg er ret usikker på om skat godkender du er egentlig selvstændig hvis det spørgsmål kom op, eller ville har set dig som honorar eller omgåelse af kildeskat. Det kan man jo få bidende svar på, men hvis man tror risiko for nej er overhængende vil man jo nok droppe det, og så bare køre forsigtigt (ikke tage voldsomt ekstra i med udgifter som ikke klart direkte kan knyttes til skibet or whatever)
Du skal derfor nok ikke bare trække alt du har lyst til fra - men det som er klart nødvendigt for jobbet - så du ikke får problem siden . men det som er nødvendigt- ja det kan du trække fra - og du vil skulle betale skat af fri telefon hvis du lader din virksomhed betale den.
Er den institution momsregistreret -for ellers lyder det dyrere for dem at ha dig som momsen leverandør end som honorar - men dem om det
vh John H
Bliv gratis medlem