Jeg er igang med at prøve at sætte mit firma op, hvor vi selv designer vores sko/tasker/solbriller til damer, og plan er at åben en masse butiks kæder ligesom Zara og H&M bare inden for sko/tasker/solbriller til billige penge. Men skal igang med at lave en forretningsplan, men ved ikke hvordan man skal starte og hvordan den skal se ud.
Og det anden er bare med info om bank lån, hvad for en bank er bedst og hvad der er bedst at stille i sikkerhed
Udgangspunktet er at man skal skrive sin egen forretningsplan. Det er som regel nemmere end man tror, men den første plan er altid svær at komme igennem.
Jeg har lavet rigtigt mange af dem i tidens løb og jeg arbejder heller ikke gratis - men men - jeg tager kun penge for mit arbejde, hvis det lykkedes at dig at indhente penge via forretningsplanen.
For at kunne lave en ordenlig forretningsplan skal du have en del information (indkøbspriser på produtkerne, Salgspriser, fragt fra kina etc., tax, Lejemål, afståelser osv på plads før du faktisk kan gå igang med en forretningsplan. Der er mange som tror at en forretningsplan skal være på 100 sider og være forkromet men det er forkert. Det er vigtigt at din plan er simpel og lige til. I dit tilfælde ville jeg nok starte med at spørge mig selv hvad er det jeg vil? Jo mere du vil jo mere kompliceret bliver din forretningsplan. Vil du være et salgshus til detail marked eller vil du både være salgshus samtidig med at lave dine egne butikker osv. samtidig skal du også fastlægge dit koncept for hvis du ikke gør det fra start så bliver det noget lagt ligegyldigt lort som kommer til at stå i planen. Med dit udgangspunkt som jeg kan læse skal du ud og hente 4 til 5 millioner hos en bank eller investor med det koncept du har gang i og det kan du kun mod 20 til 30% egenkapital dvs. du minimum selv skal komme med 1 million i kolde kontanter og resten dvs. 4 millioner skal der stilles sikkerhed for i f.eks. dit hus osv. Jeg vil forslå dig følgende til planen af punkter. 1. Ide 2. Mission/Vision, 3. Din/jeres baggrund, 4. Koncept, 5. konkurrence (Swot osv.), 6. 3 år plan, 7. Leverandører, 8. Resultat & likviditetsbudget på 3 år og en opsumering. Hvis du går ind og søger på Actionplans ellers businessplans på goggle kan du nok finde nogle gode hints til hvad du ellers sætte ind i planen som har med dit projekt at gøre.
Vedr. bank og lån så vil jeg forslå dig at få alt færdigt til projektet og derefter gå ned i 3 eller 4 forskellige banker og der skal du så også have alle dine personlige papir osv med ned. Jo bedre du er forberet jo større er dine chancer for at de kan hjælpe dig. En ting er at blive godkendt til at få kassekreditter og anlægslån en anden er at få det til nogle fornuftige hvilkår & rente.
Jeg håber det gav lidt hjælp ellers er du altid velkommen til at kontakte mig igen.
Det vildeste jeg hørte om forretningsplaner, var på et foredrag med dame fra dansk innovations center i silicon valley.
Der lavede man som udgangspunkt en forretningsplan til prescreening ved investorene på maks en side!
Den skulle som udgangspunkt indeholde ideen og hvorfor ideen kunne sælge ;), herefter lagde man den fremtidige planer for virksomheden i samarbejde med dem der skulle være med til at opbygge virksomheden og det gav så i den sidste ende en forretningsplan omkring 25 - 30 sider.. Det blev til den fremtidige firma bibel.
Så ja en forretningplan er fin, men du er meget nødt til at bruge din forretningsplan til at forme de virksomhed, så du har en køreplan der siger go så snart du får pengene i hånden.
Foresten hvorfra i landet er du fra ? kunne jo være du kunne alliere dig med nogle af de veletablerede i området ;)
Hej , Jeg har erfaring & uddannelse med opstart af virksomheder, samt at lave forretningsplaner, mere konkret med salg af accessories. Så har du endnu ikke fundet den perfekte sparringspartner så kontakt mig så finder vi en løsning. Med venlig hilsen Sandra