Hej Aminoer, 4. Når jeg har erhvervskonto osv. så regner jeg med at oprette en bruger på Dinero.dk - og så køre derfra, er der noget jeg skal være særligt opmærksom på? |
Rasmus Pedersen:0
Min nuværende situation er således, at min partner i virksomheden, kan igennem hans fuldtidsjob som konsulent/sælger i en større virksomhed, få udbetalt løn igennem vores virksomhed. Det betyder, at jeg hver måned skal sende en faktura til virksomheden, som de betaler, hvorefter vi herefter udbetaler løn til min partner. Vores fidus er, at vi ud af de 40.000 udbetaler 20.000 af dem i løn, og lader resten stå i selskabet, således, at vi laver en slags opsparing, som vi kan bruge på fremtidige iværksætter-projekter.
Mine spørgsmål går således på;1. Jeg skal have en NEM-konto/virksomhedskonto, således, at jeg kan betale moms, løn osv. Er det nok med en konti? Jeg har eksempelvis 3 konti som privatperson, og overvejer at anvende den ene som virksomhedskonto? Er det muligt? Eller skal jeg have oprettet en ny-firmakonto, som bankerne ikke er særlig glade for?
2. Jeg har oprettet selskabet med en kapital på 8000 kr, skal disse smides ind på firmakontoen, når denne oprettes? Eller hvor skal de penge stå henne? Kan jeg nøjes med at smide 5000 ind? Og i så fald, så skal det vel meldes ind et sted? (Erhvervsstyrelsen?)
3. I og med, at min partner bliver officielt ansat i virksomheden, hvad skal jeg lovgivningsmæssigt så være opmærksom på? Vi skal have en obligatorisk forsikring? Andet?4. Når jeg har erhvervskonto osv. så regner jeg med at oprette en bruger på Dinero.dk - og så køre derfra, er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?
5. Jeg er i tvivl om jeg momsregistrede virksomheden under stiftelsen. Under alle omstændigheder, så skal det jo gøres, når jeg skal til at udbetale løn. Er det ligegyldigt, at virksomheden blev stiftet i august, og at jeg først indberetter moms eks. 1/3? Og er der andet jeg bør vide?
Jeg vil kraftigt anbefale en gennemgang med revisor af det konkret projekt
0 - din partner kan få sin løn gennem jeres virksomhed. Det lyder ikke umiddelbart korret at en fuldtidsansat ændrer sig fra fuldtidsansat og så fakturer - han lyder som lønmodtager og så må man ikke bare fakturere + hans arbejdsgiver kan få vrøvl med hans manglende skat
Dertil kommer, at det jo er ham der udfører arbejdet og nu vil han så bruge halvdelen før skat til at gi til selskabet - givet også meget kontroversielt overfor skat og en risiko for både hans arbejdsgiver, ham selv - og selskabet i skattefordelingen
Din partner mister formentlig et evt opsigelsesvarsel - og du skal lave ansættelseskontrakt for ham i jeres IVS - lovpligtigt
1
Du skal ha en erhvervskonto - mindst en som er erhvervskonto og tilsluttet selskabet - både for at ha et sted til selskabskapitalen - de 8000 kr og til alle transaktioner - du må absolut ikke bruge en personlig konto
2
Hvis du har stiftet med 8000 kr har du skullet bekræfte at pengene var indbetalt i selskabet så du skal ha 8000 kr ind på en erhvervskonto omg
3
I skal ha en arbejdsskadeforsiking for jer begge to - uanset løn er det lovpligtigt for aktive ejere af IVS Derudover måske indboforsikring - og tilmeldelse til AER (sker via ATP ved løn f.eks.) brug f.eks. danløn
4
ja du skal gerne kunne regnskabsregler og siden kunne lave årsrapport - vide hvad der giver fradrag og hvad der måske ikke gør - hvilke ting der er fuldt momsfradrag op og hvilke der ikke er
5
Du må jo finde ud af om du er momsregistreret og moms har INTET med at du skal betale løn at gøre men skal du i drift skal du vel sælge noget også og så skal du jo givet momsregistres og fra det øjeblik indberette moms
-----------------------------------------------------
Du er på så bar bund og kan løbe i 100 problemer som du farer på her for at være ærlig. Knyt en regnskabskyndig - en med lidt viden om selskaber og regnskaber og ansatte til jer - det vil være de værste penge du nogensinde har sparet.
vh John Hannover