Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - Hævet kontant... hvorfor passiv?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Jun 09
Indlæg ialt: 116
Fra  Zyberchief.com Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino fellas, et rigtig godt nytår herfra!

Jeg må sige, at året er startet godt ud med et par super dage med masser af kvalitetste langet over disken allerede, så nu kommer det "kedelige" med at få styr på regnskabet og åbnet et nyt regnskabsår i Dinero.

I min enkeltmandsvirksomhed Zyberchief.com, har jeg afstemt min webbank og kasse, så der er styr på dét, men når jeg starter et nyt regnskabsår, kommer jeg til noget, jeg simpelthen ikke forstår endnu og derfor gerne vil lære:

Konto: 

60140 Hævet kontant i virksomheden  Passiv

Jeg forstår godt, at indskud i virksomheden skal stå som passiver, da de på et tidspunkt må forventes at blive betalt tilbage, men jeg forstår ikke, hvorfor løn hævet kontant i virksomheden, skal stå som passiver. Please enlighten me :)

Venlig hilsen David

Web- og appudvikling i Aarhus og KBH.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:39

først har du ikke hævet løn i en personlig virksomhed - for der findes løn ikke - du har hævet penge - over mellemregning - penge som du i princip skylder virksomheden jep

Alt hævninger og indsættelser foregår i egenkapitalen som er passiv  og ligger dermed i status og påvirker derfor slet ikke resultatet og dermed heller ikke skat som jo beregnes kun af driften og ikke af status

Hvis du skyder penge ind- sker det kredit i egenkapitalen 60160 indskud kontant (minus tal) og debet banken hvor pengene går ind.

Når du hæver penge, sker det debet i egenkapitalen - privat hævet 60140 (plus tal) og kredit banken hvor pengene hæves.

Du skal derfor bare se på egenkapital som passiver altid - men de kan være med både + og - OG så se på om beløb står som kredit eller debet  - plus eller minus i forhold til egenkapitalen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Jun 09
Fra  Zyberchief.com Skrevet kl. 19:35

Tak John, der er noget der begynder at dæmre, selvom jeg ikke synes, det er fedt at skylde min egen virksomhed penge Geeked

Når jeg kigger på kontoplanen, så er "60100 - Egenkapital primo" det samme som sidste år (lad os sige -10.000), hvilket jeg ikke forstår meningen med.

Da jeg sidste år oprettede mig på Dinero havde virksomheden kørt nogle år, og jeg forestillede mig, jeg skulle indtaste min daværende bankbeholdning i "55000" med "60100 Egenkapital primo" som modkonto. Er dette forkert?

Burde jeg have valgt "60160 Indskudt kontant i virksomheden" som modkonto?

Jeg forstår ikke helt, hvad jeg skal bruge den der "60100 Egenkapital primo" til Embarrassed

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46

David Hansen:
Da jeg sidste år oprettede mig på Dinero havde virksomheden kørt nogle år, og jeg forestillede mig, jeg skulle indtaste min daværende bankbeholdning i "55000" med "60100 Egenkapital primo" som modkonto. Er dette forkert?

Ja det er galt og begge forslag gale. Du skulle enten ha ventet til 31/12 med at skifte regnskabsprogram - eller du skulle ha haft indlagt primobalance 2014 = 1/1-2014 som alle de tal der var i dit gamle regnskabsprogram 31/12-2013 - og så skulle alle posteringer fra 1/1-2014 og frem ha været indlagt igen

Det du har nu vil aldrig stemme i balancen desværre. Jeg tror det ligner en forfra - måske Jørgen Kirkegaard  - Datakons.dk kan hjælpe med noget export/import - det andet duer desværre ikke - hverken ved årsstart eller midt i året - balancen går "i stykker"

60100 skulle indeholde tallet egenkapital ult 2013 fra gamle regnskabsprogram som start 1/1-2014 og så skulle alt ha være posteret i dinero (eller importeret)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:58

Tak, John. Jep, jeg er klar!

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Jun 09
Fra  Zyberchief.com Skrevet kl. 22:21

Cookie - John Hannover:
60100 skulle indeholde tallet egenkapital ult 2013 fra gamle regnskabsprogram som start 1/1-2014 og så skulle alt ha være posteret i dinero (eller importeret)

Gescheften var tidligere blot lidt hygge ved siden af studiet, så det hele foregik i Excel i en meget forsimplet udgave, så der var ikke meget at importere.

Nu har jeg været det hele igennem og stemt det hele af.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)