Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtage en-mands familie virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino-brugere
Mit spørgsmål omhandler generationsskifte i et 1- mands firma. Firmaet består idag af min far som er direktør og af mig som er ansat. Firmaet er en håndværksvirksomhed. Direktøren skal på efterløn om 2 år og jeg vil gerne overtage firmaet og køre det videre som 1-mands firma. Hvad er reglerne med hensyn til overtagelse? Jeg er på bar bund.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46689
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:34

Som enkeltmands går jeg ud fra. Du kan ikke som sådan køre det videre. Du skal ha nyt CVR nummer helt enkelt = nye aftaler eller overdragelse af bestående.

Aktiver skal du så købe af din fars 1mands - og ved samlet handel uden moms, men jeg synes I skal ha fat i en revisor, for det kan jo så indebære skat for din far, goodwill m.m.

Det kunne være en overvejelse, også ud fra håndværker, som vel ikke helt risikofrit - at I taler med revisor om evt. skattefri virksomhedsomdannelse til et selskab, og så kender jeg ikke reglerne for hvornår din far så må sælge anparter (måske med det samme med ved det ikke) så anparterne bare sidder videre i samme skattesuccesion (skatten fra det oprindelige 1.mands udskydes til noget realiseres senere)

Jeg er ret sikker på, at det vil være en rigtig løsning at få en helt konkret bedømmelse af en revisor e.l. der ser regnskaber og lytter til jer begge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:49

Hej John
Tak for dit hurtige svar. Jeg tror også at den rigtige måde er at få en revisor til at gennemgå det sammen med os. Hvis jeg nu oprettede mit eget firma CVR-nummer, navn, marketing osv. , og løbende overtog kunderne, hvordan ville der tolkes skattemæssigt osv?
Mvh
Mh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46689
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51

MHandersen:
Hvis jeg nu oprettede mit eget firma CVR-nummer, navn, marketing osv. , og løbende overtog kunderne, hvordan ville der tolkes skattemæssigt osv?
ikke til at sige ud fra så lidt - muligvis gik den, muligvis ville den blive set som omgåelse - men det kan den revisor I sætter jeg med bedre svare konkret på

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)