Jeg overveje at starte en virksomhed, som vil arbejde med markeds indsigts analyser og konsulent bistand til shipping fimaer. Jeg har ideen til det grundliggende produkt nogenlunde klar, som jeg tror kan blive super godt ;) Min største udfordring er nu med hvem jeg skal starte op, da jeg vil for brug for en del kompetencer jeg ikke har. Det er primært salg og netværk inden for de mulige kunder jeg mangler, men også programmering og erfaring med opstart af virksomheder. Jeg kan (og vil) godt finansiere mig selv og hvad der måtte være af udgifter det første år eller to, så jeg har ikke umiddelbart brug for kapital. Men det vil jeg have hvis jeg skal købe mig til ovenstående ydelse, derfor overvejer jeg meget at få en eller flere partnere med og vil gerne høre jeres mening om forskellige modeller. A) En stærk partner som kan matche mig på de fleste kompetencer. Det vil have flere fordele, en jeg kan spare med, en der kan passe butikken (uden jeg vil blive nervøs) hvis jeg er på ferie mv. og en der kan videre udvikle på mine ideer. Ulempen vil være at han nok skal have 50 % af firmaet for at gå med på det, selvom jeg kommer med ideen. B) Flere partnere, som hver især kan matche dele af de ovennævnte kompetencer. Jeg vil stadigt kunne spare med dem, men det bliver sværere at tage på ferie el. lign. og kappe forbindelsen til arbejdet. Men tilgengæld kunne man give dem mindre bidder af firmaet, så jeg stadigt kunne sidde med den absolutte majoritet. C) En kapital / startup partner, som har erfaring med opstarts virksomheder og penge til at betale de ovennævnte ydelser. Her er jeg bange for at jeg hurtigt ville miste kontrollen med ideen, og at jeg ville skulle bruge en masse energi på at overbevise en investor om værdien i projektet, som jeg kunne bruge på at udvikle produktet. Det ligger også i det at jeg meget nådigt vil arbejde 70 timer om ugen. Jeg har 2 små børn og en arbejdende kone, så det vil ikke du. Glæder mig til at høre fra jer. |
Det ville være fedt hvis nogle erfarne iværksættere kunne hjælpe mig ;)