Hvad var det som var galt i det jeg skrev. Jeg skriver da bare, at han skal tage de tal han får - og han må da bestemt godt anvende de tal han konkret ser i sin bank som hævet i DKK - ved angivelse af importmoms
Disse tal - de konkret - er jo også dem han skal bruge i sit regnskabsprogram - som regner importmoms automatisk og det er da 100% godkendt af skat/moms/told- og han må/skal vente til han ser det konkrete tal tilmed - Derimod kan jeg ikke se om forskellen er toldkurs alene
Hvis man skal bogføre
import moms ud fra noget andet end det som man faktisk skal bogføre vare + told + fragt til og det skal stemme med banken og man anvender et hvert nyere regnskabsprogram, så må man bruge de aktuelle faktiske kurser man veksler til - ellers er alle nyere
regnskabsprogrammer sat ud af spillet, og man skal bogføre på en konto uden importmomsberegning og så manuelt bogføre importmoms - Den holder i mine øjne slet ikke i 2014
Her forklarer BDO netop at den med at bare anvende tolds tal ikke fungerer med moderne regnskabsprogrammer - da man jo SKAL bogføre den konkret værdi og ikke er tvunget til at rode med forskel i kurs mellem toldkurs og faktisk vekslekurs
Man kan godt opleve at man har modtaget faktura, men afventer told og fragt regning. Da told og fragt skal indgå i importmomsen, skal man bare vente med at bogføre indtil man har modtaget disse tal
IFLG reglerne skal man bare bogføre fakturaen uden importmoms og først når tallene til beregning af importmoms er kendt, skal man bogføre denne. Det er jo ikke en måde der fungerer med moderne regnskabsprogrammer, og med mindre man taler større beløb og periodiseringer ved årsskifte, så skal man derfor bare vente med at bogføre selve fakturaen på en konto med importmoms, indtil man har fragt og told, så man kan beregne importmomsen automatisk i ens bogføringsprogram ud fra konkrete tal.
Med andre ord - citat igen
så man kan beregne importmomsen automatisk i ens bogføringsprogram ud fra konkrete tal.