Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms retur på ydelser købt i Norge?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg vil gerne høre om der er nogen der kan hjælpe med information omkring moms på ydelser købt i Norge?

Eksempel: Jeg køber ydelser af et norsk håndværksfirma - ydelserne leveres i norge, men faktureres til dansk kunde i danmark.

Hvorledes får jeg momsen retur på den faktura jeg modtager fra den norske håndværker? Er der mon nogen som har en pædagogisk forklaring på dette der kan hjælpe mig på vej? :)

På forhånd stor tak...

mvh. Ole

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42

Det mener jeg ikke du kan. Det er jo leveret i norge og dermed momspligtigt uanset hvor faktura sendes. Som med alt andet moms - man skal kunne bevise, at vare/ydelsen har forladt landet - eller skal der faktureres med moms og den kan jo så ikke refunderes. Eneste moms der som sådan kan refunderes, er moms af forbrug i et andet land - ex på hotel og andet under rejse.

Ellers ville vi jo alle få lavet arbejde i danmark og få faktura til en ven i et andet land og så var vi momsfrie. Det er leveringssted/brugssted som afgør momsen.

vh John H

Tilmeldt 1. Dec 14
Skrevet kl. 12:09

Tak for svar John... jeg har måske formuleret mig forkert? Jeg ved at man kan indberette moms på SKAT ved handel med EU lande og derved få fradrag for det, men når det er et ikke EU land som Norge er det vist lidt anderledes? Jeg skal viderefakturere ydelserne med dansk moms til en dansk kunde - så det er udelukkende for ikke at skulle betale de 25% ekstra for ydelserne... det er vist det der også kaldes noget med "omvendt moms", hvor man selv indberetter til SKAT?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:20

Har du overvejet at ringe til skat? De vil jo kunne fortælle dig helt præcist, hvordan og hvorledes du er stillet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:05

Hvis man er momsregistreret så får man ikke moms på regningen fra udlandet ved lev til DK med mindre, som i dette fald, at ydelsen er leveret uden for Danmark, feks her i Norge

Man kan ikke indberette EU moms - eller moms fra udenfor Eu og få fradrag for den. Det man kan er at be om ny faktura uden moms, men er varen leveret i Norge så skal den der leverer fakturere med norsk moms, og der er ikke mulighed for, at du kan få den refunderet når du betaler den som DK virksomhed og arbejdet er faktureret fra, og udført i, Norge.

Det som jeg godt kan se er tricky er, at du så skal fakturere til dansk kunde. Hvis dette er en momsregistreret, så er det jo helt ligemeget, da han betaler moms til dig men får den igen. Hvis det er tilfældet, så kan du slutte sagen her, så er der ikke en udgift til danske moms.

Er det en ikke momsregistreret dansk kunde, så tror jeg I har valgt en besværlig - dyr momsvej - men så synes jeg du skal høre skat (og det er ikke uden risiko for forkert svar hvis du ikke gør det skriftligt og tydeligt) eller bedre, en dansk revisor, som ikke kan skulle ha så meget for at svare dig på præcis dette - Der er som jeg ser det, ikke noget omvendt betalingspligt i det - men andre kan vide mere - eller som sagt en revisor

vh John Hannover

Tilmeldt 1. Dec 14
Skrevet kl. 11:18

Tusind tak for input - jeg vender den lige med Skat også... hvis jeg bliver klogere, skal jeg nok dele erfaringerne her:)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)