Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på ind- og udbetalinger???

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 13
Indlæg ialt: 35
Fra  Skejby Trykkeri Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´er,

Sidder netop og er ved, at lægge sidste hånd på mit momsregnskab.

Jeg bruger skabelonen fra Kurts kassekladde, som både er kassekladde og momsregnskab, men der er noget der undrer mig!

I Kassekladden registreres jo blot ind- og udbetalinger, og momsregnskabet beregnes på baggrund af kassekladden, men beregnes købs- og salgsmoms ikke på baggrund af indtægter og omkostninger i stedet for ind- og udbetalinger??? og så kan momsregnskabet i min skabelon jo ikke bruges???

Og så lige et yderligere spørgsmål - Er afskrivninger på eksempeltvis produktionsanlæg ikke en efterpostering, som først omkostningsføres ved årets afslutning?

BRUG FOR TRYKSAGER? Besøg Skejby Trykkeri eller kontakt mig på tte@skejbytrykkeri.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:13

Moms er på indtægter og udgifter JEP og jo kun de af udgifterne som tydeligt har moms på fra danske momsregistrerede leverandører - så jo langt fra alle¨

Betaling kan jo komme langt senere og har ikke med moms at gøre som sådan. Hvis du kun posterer efter betalingerne så vil perioden kunne blive gal momsmæssigt (og ved årsafslut jo også i selve udgiftssiden - lige som moms vel ikke fremgår af betalingen

Aktiver over 12.600 kr samlet aktiveres - kan være med det samme eller som efterpostering med 25% som udgift - under 12.600 afskrives skattemæssigt som straksafskrivning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. May 13
Fra  Skejby Trykkeri Skrevet kl. 14:25

Mange tak for svar John.

Bør jeg så også lave en kassekladde for indtægter og omkostninger, og blot bruge moms-delen af denne??

Mht. afskrivning laves vel en afskrivningsplan efter den lineære eller saldo-metoden, og derefter afskrives hvert år det beløb jf. afskrivningsplanen som efterpostering??

BRUG FOR TRYKSAGER? Besøg Skejby Trykkeri eller kontakt mig på tte@skejbytrykkeri.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:38

Dinero er bygget til at bruge faktura osv men jeg bruger kasseklade i alle programmer¨

Du taler nok regnskabsmæssige afskrivning jeg talte skatteafskrivninger .- men ellers jo. Jeg ville tage en revisor på hvis jeg var dig

Tilmeldt 17. May 13
Fra  Skejby Trykkeri Skrevet kl. 18:08

Jep, jeg tænkte regnskabsmæssigt...

Men hvordan er det med moms og afskrivninger - Alt moms på køb af anlægsaktiv skal vel indberettes ved anskaffelse????

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:34

ja momsen er ved anskaffelse - og derfor skal der bogføres fra status konto over aktiver til afskrivning over til drift konto for afskrivning årligt og den i drift skal så være uden moms så man ikke får dobbelt momsfradrag

Fra Herlev
Tilmeldt 14. Jan 14
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 09:23

Moms løftes altid når omkostningen afholdes (såfremt det er tilladt). Du må aldrig periodisere moms :)

Som John også nævner, værdien på aktiver og deres afskrivninger skal derfor også være uden moms.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)