Sidder netop og er ved, at lægge sidste hånd på mit momsregnskab.
Jeg bruger skabelonen fra Kurts kassekladde, som både er kassekladde og momsregnskab, men der er noget der undrer mig!
I Kassekladden registreres jo blot ind- og udbetalinger, og momsregnskabet beregnes på baggrund af kassekladden, men beregnes købs- og salgsmoms ikke på baggrund af indtægter og omkostninger i stedet for ind- og udbetalinger??? og så kan momsregnskabet i min skabelon jo ikke bruges???
Og så lige et yderligere spørgsmål - Er afskrivninger på eksempeltvis produktionsanlæg ikke en efterpostering, som først omkostningsføres ved årets afslutning?
BRUG FOR TRYKSAGER? Besøg Skejby Trykkeri eller kontakt mig på tte@skejbytrykkeri.dk
Moms er på indtægter og udgifter JEP og jo kun de af udgifterne som tydeligt har moms på fra danske momsregistrerede leverandører - så jo langt fra alle¨
Betaling kan jo komme langt senere og har ikke med moms at gøre som sådan. Hvis du kun posterer efter betalingerne så vil perioden kunne blive gal momsmæssigt (og ved årsafslut jo også i selve udgiftssiden - lige som moms vel ikke fremgår af betalingen
Aktiver over 12.600 kr samlet aktiveres - kan være med det samme eller som efterpostering med 25% som udgift - under 12.600 afskrives skattemæssigt som straksafskrivning
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Bør jeg så også lave en kassekladde for indtægter og omkostninger, og blot bruge moms-delen af denne??
Mht. afskrivning laves vel en afskrivningsplan efter den lineære eller saldo-metoden, og derefter afskrives hvert år det beløb jf. afskrivningsplanen som efterpostering??
BRUG FOR TRYKSAGER? Besøg Skejby Trykkeri eller kontakt mig på tte@skejbytrykkeri.dk
ja momsen er ved anskaffelse - og derfor skal der bogføres fra status konto over aktiver til afskrivning over til drift konto for afskrivning årligt og den i drift skal så være uden moms så man ikke får dobbelt momsfradrag
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER