Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tab på debitor - Hvad med rykkergebyr og renter?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har været i den uheldige situation at have en faktura med et udestående hos et firma der er gået konkurs, uden nogen former for værdi til kreditorerne

Nu skal jeg til at bogføre tabet - Hvilket denne artikel beskriver udemærket: https://dinero.dk/support/tab-pa-debitorer-hvordan-bogforer-jeg-det/ 

Der står dog desværre ikke noget om, om man også må bogføre renterne og rykkergebyret som tab, og i så fald er de to ting vel uden moms? Og hvis man ikke må, hvordan sikre jeg så, at Dinero ikke stadig tror der er et udestående på rykkergebyret og renterne?

Håber der er nogen der kender reglerne.

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 14
Indlæg ialt: 43
Fra  Dinero Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Schadegg Rasch Jensen:

Hej alle

Jeg har været i den uheldige situation at have en faktura med et udestående hos et firma der er gået konkurs, uden nogen former for værdi til kreditorerne. 

Nu skal jeg til at bogføre tabet - Hvilket denne artikel beskriver udemærket: https://dinero.dk/support/tab-pa-debitorer-hvordan-bogforer-jeg-det/ 

Der står dog desværre ikke noget om, om man også må bogføre renterne og rykkergebyret som tab, og i så fald er de to ting vel uden moms? Og hvis man ikke må, hvordan sikre jeg så, at Dinero ikke stadig tror der er et udestående på rykkergebyret og renterne?

Håber der er nogen der kender reglerne.

Hej Martin

Dejligt at høre, at du er glad for vores guide :)

Renterne og rykkergebyret skal også bogføres som tab. Du skal tage udgangspunkt i guidens nr. 2 - Faktura hvor du både har solgt varer/ydelser med og uden moms (f.eks. fragt). Da der ikke er moms på renter og gebyrer, som du selv skriver. Husk at oprette en konto vedr. dette tab uden moms. 

Håber det hjælper dig :) 

De bedste hilsner 

Jacqueline 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)