Jeg har et spørgsmål ang. fakturering mellem min kærestes firma og mit eget.
Både min kæreste og jeg arbejder freelance i mediebranchen. Hende som fotograf og art director, og jeg selv som klipper af tv- og reklamespots.
Jeg er lige blevet færdig med min uddannelse, og har været på SU i år imens jeg har drevet firmaet ved siden af. Der har altså været relativ lidt aktivitet i mit firma, så jeg holder mig omkring fribeløbsgrænsen på 128.000, som man må tjene ved siden af SU’en.
Vi har begge eget firma med hver deres CVR-nummer. Vi bor sammen, og begge firmaer har adresse her.
Min kæreste har imidlertid udført et solidt stykke arbejde i at tage profil- og pressebilleder til mit website, samt lavet den grafiske identitet (logo, visitkort, website layout osv.).
Bør hun fakturere mig for arbejdet, eller er det underligt, når vi nu er kærester og bor sammen?
Det skal lige siges, at jeg potentielt kan have en fordel ved, at de omkring 10-15.000 kr bliver kørt over hendes firma, da jeg måske ender med at ramme lidt over fribeløbsgrænsen for SU.
Så altså er det i orden, at hun sender mig en faktura for hendes arbejde, eller ser det underligt ud i regnskabet?
Det er der ikke facitliste til. Naturligvis må hun få betalt sit arbejde og naturligvis kan skat stille spørgsmål til, om det bare var for SU fordelen i aftalte beløbet som samboer(selv om skat ikke er SU kontrollanter) - Der er et minefelt hvis man tages ud til kontrol, så det afgørende vil i alle fald være, at kunne tydeligøre det hun har udført for sin virksomhed for dig og at det ville ha været mindst det samme du skulle - og ville - ha betalt til en 3. part for samme arbejde. Kan du ikke det, kan der gi problem må man erkende
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER