Hej Aminoer Jeg sidder og lavet lidt bogføring i Dinero og har tre hurtige spørgsmål. 1. Vedr. Mobilepay, skal jeg bogføre hver overførsel (modtagelse af penge fra kunde) seperat, eller kan jeg lave et samlet bilag den sidste dag i måneden og bogføre det sådan? 2. Jeg handler dagligt og får derfor mange kvitteringer, kan jeg på samme måde samle mine udgifter i seperate bilag? fx. butik nr. 1, som jeg handler i, samler jeg til ét bilag og bogfører det én gang om ugen? eller skal det være på selve dagen man bruger kortet til at betale? 3. Jeg har vidst spurgt en gang før, men når jeg modtager dankort betaling i butikken lander pengene altid dagen efter, hvis det er alm. dankort og endnu senere hvis det er andre danske eller udlandske kort - spørgsmålet lyder på, hvornår skal dankort overførslen bogføres? På selve dagen kunden betaler, eller på dagen hvor de lander på kontoen? Maaaange tak på forhånd :) |
Hej JaskoB.
Jeg tror, at denne tråd giver svaret: http://www.amino.dk/forums/t/21933.aspx. Altså afhængig af virksomhedens "natur" kan du godt samle bilag i flere dag og herefter bogføre dem samlet. Skat kræver blot, at der er "orden i sagerne". Altså:
1. Hvis du ellers har dokumentation i orden, kan du godt vente nogle dage med at bogføre, men nok ikke en hel måned - lidt afhængig af hvor mange bilag, det drejer sig om.
2. Nej, den går vist ikke. Alle dine bilag skal jo være forløbende nummererede. Måske kan du få butikkerne til at skrive en oversigt over samlede køb f.eks. på en uge, og så kan dét jo være et bilag. Tilsvarende med de butikker, du har konto i. Men med daglige betalinger på dankort kan dét måske også blive uoverskueligt.
3. Ja, inden for samme momsperiode kan du bogføre på betalingsdagen. Hvis betalingen kommer i næste momsperiode eller endnu vigtigere i næste regnskabsår, skal du bogfører pr. købsdato/fakturadato.