Hejsa. Jeg har igennem 7 års tid været ansat hos et ejendomsserviceselskab, og jeg står nu til at overtage det. Umiddelbart er den smarteste metode, at starte mit eget firma, og overtage 5 af kunderne (altså være ansat af mit nuværende firma), og så overtage dem fuldstændigt, når mit nuværende firma stopper. Jeg er dog meget i tvivl omkring, hvor meget jeg kan trække fra i moms. Som jeg forstår det, trækker man alt arbejdsrelateret fuldstændigt af i moms. Vil det så sige, at jeg i sidste ende ikke skal betale en rød reje for min gulpladebil? Og det jeg kan læse omkring computere, har også gjort mig forvirret. Mit kontor bliver i mit eget hjem, men jeg vil gerne købe en computer, og bruge den udelukkende til arbejde, da jeg selv har både en computer og en ipad i forvejen til hjemmebrug. Kan jeg trække hver eneste krone af denne fra i moms? Og er det bare generelt sådan, at alt hvad man køber til firmaet, og udelukkende bruger til firmaet, skal man simpelthen ikke betale for, da det kan trækkes fra? Mine spørgsmål lyder måske dumme, men det lyder bare for godt til at være sandt, at man kan sidde og spille smart med en MacBook Air og iPhone 6 bare fordi man er selvstændig. Men jeg tager da glædeligt imod det! |
B33f:Som jeg forstår det, trækker man alt arbejdsrelateret fuldstændigt af i moms. Vil det så sige, at jeg i sidste ende ikke skal betale en rød reje for min gulpladebil? Og det jeg kan læse omkring computere, har også gjort mig forvirret. Mit kontor bliver i mit eget hjem, men jeg vil gerne købe en computer, og bruge den udelukkende til arbejde, da jeg selv har både en computer og en ipad i forvejen til hjemmebrug. Kan jeg trække hver eneste krone af denne fra i moms?
Jeg synes du blander - trække fra som udgift og som moms sammen. Prøv at læse http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html og brug lige den tid det tager, det er skrevet til nybegyndere - og nej du har ret - skat betaler ikke det hele - men overvej at finde en ekstern bogholder til dit projekt- det er ikke så dyrt som du frygter - kan ligge omkring 500 kr om måneden ex via www.agera.dk