Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udstyr til brug både privat og i virksomhed - Hurtigt spørgsmål

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 14
Indlæg ialt: 8
Fra  Taglab.dk Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg har haft søgt lidt på forummet og fundet de svar jeg søgte, men jeg kunne godt tænke mig hvis nogen med forstand på regnskab vil bekræfte, at jeg har forstået informationen rigtigt.

- Jeg har en lille momsregistreret enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg laver IT arbejde, hjemmesider, konsultation mm.

- Efter at have faktureret min første kunde har jeg et lille overskud på godt 3500,- kr.

- Jeg kunne godt tænke mig at bruge nogle af pengene på at købe en computer skærm og et kamera. Computer skærmen vil næsten udelukkende blive brugt i firmaregi (jeg skønner selv ca. 90/10 fordeling) - men kameraet kunne jeg godt tænke mig at bruge privat også, og her kan fordelingen hedde 50/50.

1. Er det korrekt forstået, at jeg i momsafregningen kan trække momsen fra svarende til den andel jeg skønner at bruge varen i firmaet, altså hhv. 90% og 50% af momsen kan trækkes fra?

2. Er det korrekt forstået at jeg kan trække hele købsprisen før moms fra skattemæssigt, som en udgift i min virksomhed, så længe hvert stykke udstyr koster under 12.500 kr,- og at hvis udstyret koster over 12.500 kr,- er jeg nødt til at afskrive det over mindst 4 år?

3. Er det korrekt forstået at hvis jeg køber varene brugt på f.eks. DBA istedet for som nye, skal jeg ikke lave noget momsregnskab for dem, men kan blot trække købsprisen fra som udgift, så længe jeg får en faktura med sælgers navn og adresse samt dato og prisen for varen?

4. Hvis jeg bruger præcis 3500 kr før moms på udstyr til virksomheden, som svarer til mit overskud, vil mit skattemæssige regnskab gå i 0, og jeg skal ikke gøre yderligere i forhold til skat?

Jeg håber at det giver mening for jer :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:05

som jeg hurtigt ser det ja hele vejen - straksafskrivning 12.600 også når total sum fra øvrige når det beløb - Det er blot et krav, at det er ting du køber fordi du skal bruge dem i virksomheden så det er det nødvendige formål og så skal du købe dem ud til fuld pris med moms hvis du lukker en dag

dit resultat er det du opgiver til skat som 0 = du skal jo stadigt lave fuldt regnskab og bruge det til at udfylde din udvidede selvangivelse som DETTE LINK - men det er ikke nødvendigvis altid smart kun at tænke på at få resultat til at være 0 trods alt, men det er en anden sag - og efter et par år uden overskud kan skat godt finde på at kigge dig i kortene, hvilket ikke i sig selv er spor farligt

Tilmeldt 29. Oct 14
Indlæg ialt: 8
Fra  Taglab.dk Skrevet kl. 14:11

Tak for svar - Det var nemlig også på din blog at jeg havde fundet den information jeg søgte, så jeg er glad for at jeg har forstået det korrekt.

Jeg var nemlig også betænkelig ved, om Skat ser ned på at man køber udstyr for hele overskuddet og dermed ender i 0 - Men jeg går ud fra at det er accepteret at man i den helt spæde opstartsfase geninvesterer store dele af, eller hele, sit overskud.

- Jeg takker for hjælpen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:20

Så længe formålet er firmaet accepterer de da 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)