Hej Aminoer, Jeg er efterhånden ved at blive en flittig bruger herinde under dette emne, men jeg er taknemmelig for de gode inputs som folk kommer med, så jeg kommer lige med endnu en gåde her ;-) Sagen er, at vi hos Brainshop.dk har startet shoppen op i mit holding IVS, da vi simpelthen blev trætte af Erhvervsstyrelsens lange behandlingstider. Vi har købt varer, emballage mv. igennem dette selskab og dennes bankkonto. Vi har omsider fået oprettet driftselskabet (også IVS) (og dertilhørende bankkonto), som vi begge ejer. Derfor skal vi nu have flyttet hele molevitten i dette selskab (tænker vi? hvis ikke dette er nødvendigt, så sig endelig til!) Ved bl.a. varekøb har vi fået faktura, hvor holdingselskabet står skrevet på. Det skal i øvrigt noteres, at vi har benyttet os af mellemregningskontoen ifm. varekøb og emballage. Vi startede med en egenkapital på 1 kr. (lidt dumt set i bakspejlet måske..). Vi har således lavet et udlæg hver til selskabet, således at firmaet skylder os begge x kr. For det samlede beløb har vi så indkøbt, og havde egentlig tænkt os at betale det tilgodehavende tilbage fra holdingselskabet til os begge, når vi havde fået lidt penge i kassen. Hvordan bogfører vi det (i Dinero) på den letteste og samtidig korrekte måde, så vi ikke bliver tæsket ved et eventuelt torskegilde? :-) Håber det giver mening, ellers så sig endelig til! Skyd løs! :-) På forhånd tak og god weekend når i når dertil ;-)
|
jeg synes i har været for hurtige. Er holding momsregistreret? ellers er der ikke momsfradrag og flytter i til drift så skal I sælge med moms da det vel er momsregistreret?
Lån til holding fra jer:
I bruger ikke generelt mellemregning på samme måde som i personlig virksomhed når I skyder penge ind som lån, der skal beregnes markedsrente og den skal betales fra selskab til jer og andet rod - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html hvor I kan se forskel på mellemregning personlig virk og selskab - hovedaktionær må kun låne penge mod rente
1 kr i kapital - ja holding vil jo nu ha negativ egenkapital hvis noget af det i har lånt det er brugt på noget der ikke giver helt samme pris ind igen/aktivering - og har drift også 1 kr i EK - så vil bare jeres lovpligtige arbejdsskadeforsikringer der betyde negativ EK med formentlig ca 2.500 dag 1
Er holding overhovedet brancheført som noget der hænger sammen med dette med at købe varer ind og videresælge (bliver i nok ikke hængt for men få dog ting korrekt)
I må ikke bare blande de to selskaber og slet ikke jeres egen økonomi uden at vide hvordan inden - og endeligt slet ikke hæve privat på noget tidspunkt
Jeg ville hvis jeg var jer lade en revisor se hvad det konkret er I laver og få sikret at I er med på kapitalberedskab og har lovpligtige ting på plads - og så lidt mere koldt vand i blodet Stiftelse af IVS tager jo ikke længere mange måneder
vh John H