Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man fradrage indskud og lån på selvangivelsen når man lukker et Aps?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jun 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg og to kammerater startede for nogle år siden en lille planteskole. Det har været en rigtig dårlig forretning, og vi er ved at lukke den. Vi har ikke gæld, men kassen er tom!  

Vi har hver indsat ca. 30.000 kr. i indskud og 30.000 kr. i personligt lån.

Kan vi trække noget af noget af dette fra på vores selvangivelse?

Håber nogen kan hjælpe!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09

Hvad type virksomhed/selskab?

I personlig virksomhed /I/S?) er indskud og personlige lån tabt men omvendt har I jo haft fradrag for underskuddet der har "spist" de penge så formentlig har I har fradrag personligt - det er dog ikke til at sige fast - blot har I ikke noget andet fradrag for indskud/lån

I selskab (ApS / IVS) vil "indskud" hvis vi taler regulær selskabskapital give fradrag som tab på aktieindkomst. Lån vil være tabt (I vill stå på samme liste som kreditorer i øvrigt evt) med mindre det er givet som konvertibelt lån

Med mindre I er sikre på alt, herunder evt. kreditorer som kan komme efter lukning, så skal I ofre en gennemgang hos en revisor synes jeg

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:20

Cookie - John Hannover:
Lån vil være tabt

Med mindre den enkelte anpartshaver - bringer sin ejerandel ned under 25%

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26

Cookie - John Hannover:
Lån vil være tabt

Henrik Koudahl:
Med mindre den enkelte anpartshaver - bringer sin ejerandel ned under 25%
godt point - men frygter det ikke er et selskab i alle fald - og nok ikke let at bringe ejerdel ned inden lukning - men vigtigt point - 

Hvad er reglen her. Hvis jeg låner et ApS 10.000 og selskabet lukker/konkurser (og jeg ikke er medejer) hvad trækker jeg pengene fra som - tab personlig indkomst eller hvordan - Et område jeg ikke kan

vh 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:39

Det står nu i overskriften at der er tale om et ApS. 

Der er en skillelinie  (27/1 2010). Lån før den dato ikke fradrag. Efter den dato kurstab/gevinster på lån indgår i den skattepligtige indkomst. Undtagelser er hovedaktionærer og lån til familie, hvor der ikke er fradrag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57

Henrik Koudahl:
Det står nu i overskriften at der er tale om et ApS. 
sandeligt siger jeg så som det hedder i kirkesprog: - vist gør det så.

Først så på plads til trådstarter : Indskud som selskabskapital er jo så fradrag som tabt aktieindkomst og lån er bare tabt MEN med tilføjelse: Med mindre man ikke er hovedaktionær og lånet er efter 27/1 - 2010  

Henrik Koudahl:
Der er en skillelinie  (27/1 2010). Lån før den dato ikke fradrag. Efter den dato kurstab/gevinster på lån indgår i den skattepligtige indkomst. Undtagelser er hovedaktionærer og lån til familie, hvor der ikke er fradrag.

Super tak - og det er ejerandel på den dag lånet tabes og ikke på den dag det blev givet går jeg så ud fra når kan kan nå at evt ændre ejerandel

vh John H

Tilmeldt 6. Jun 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:40

Mange tak for jeres svar!

Lånet er optaget efter 27/1 2010, og vi ejer hver 1/3 af selskabet, så hvis jeg forstår jer ret, så kan både indskudt selskabskapital og personligt lån fratrækkes i den skattepligtige indkomst i selvangivelsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:02

Tabt selskabskapital som tab på aktieindkomst (værdi hvis ikke andet i samme gruppe 27%) den er klar nok og det beløb trækkes så fra i personlig skattebetaling uanset om I har andre aktieindkomster - når det er unoterede aktier IKKE med samme skatte værdi som anden personlig indkomst

Mindre stensikker er jeg på lånet. For Henrik K har redegjort for at de som ikke er hovedaktionærer kan trække tab fra MEN jeg ved ikke om 3 x 33,33% betyder, at der slet ikke er en hovedaktionær og I dermed går ind under skattefradragsreglen. Jeg mangler her at forstå om man med 3 x33% slet ikke har en hovedaktionær og dermed et hovedaktionærproblem -

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)