En kunde, boligforening, har mundtligt accepteret mit tilbud og vil gerne have opgaven udført.
Jeg vender tilbage via. mail, med en dato for udførelse af opgaven.
Opgaven løses den 21. dvs om 14 dage. Boligforeningen synes dog at 14 dage er for lang tid at vente og vil have udført opgaven før, og kontakter derfor et andet firma, som kan løse opgaven om en uge.
Du har kun en mundlig aftale så selvfølgelig må de det. Har du tid før så skriv til dem at du har fået et hul i kalenderen og kan udføre opgaven hurtigere. Ellers skriv at du er ked af du ikke kunne hjælpe dem men står gerne til rådighed en anden gang. Det kan virkelig ikke betale sig at gøre sig uvenner med måske kommende kunder.
Du har kun en mundlig aftale så selvfølgelig må de det. Har du tid før så skriv til dem at du har fået et hul i kalenderen og kan udføre opgaven hurtigere. Ellers skriv at du er ked af du ikke kunne hjælpe dem men står gerne til rådighed en anden gang. Det kan virkelig ikke betale sig at gøre sig uvenner med måske kommende kunder.
Enig, lad være med at lægge pres på dem. Forsøg heller i positiv dialog at få det bedste ud af situationen, selv om det skulle betyde en mistet ordre.
Fremadrettet kan du overveje skriftlige aftaler. En skriftlig aftale er ikke ensbetydende med at du skal holde på din ret, men til gengæld er der mindre risiko for at kunden springer fra, når han først har underskrevet.
Det er sur røv, og irreterende når folk ikke overholder aftaler - har fornylig selv oplevet en som løb fra en aftale. Men jeg ville ikke bruge mere krudt på det. Selvom mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, får du ikke meget ud af at tage konflikten med kunden - tværtimod.
Hvis det er noget du ofte oplever, kan du evt. sørge for at få lavet en skriftlig aftale fra start med kunderne, hvor kunden skal betale et beløb hvis aftalen brydes.
Det er også fint nok at sende dem et skriftligt tilbud, men du står bedre med at følge op med en ordrebekræftelse med henvisning til deres accept, og endnu bedre med deres signatur på aftalen :)
Du bør altid sørge for skriftlig præcisering af, hvad I har aftalt, og hvornår du senest vil være færdig. Mange af os glemmer det, men hvad nu hvis der opstår uenighed om, hvilke træer der skulle fældes eller andet. Så risikerer du at hænge på den, selvom du har gjort alt efter bogen :)