Vi er to, der har starten et website, hvor vi ønsker at betale skribenter for de artikler de skriver efter hvor mange der læser disse artikler.
Skribenterne skal ikke ansættes da det vil være for bøvlet. Vi forventer mellem 20-40 skribenter, og vi kan ikke adminstrere dem som ansatte og i øvrigt vil deres betaling være så lille at det ikke kan betale sig. Der udover er deres arbejde/betaling meget svingende.
Har i et forslag til hvordan vi regnskabs mæssigt kan bogføre dette?...
For så kan de jo bare skrive en faktura til jer...
Nej de er ikke selvstændige, og regner det ikke som en mulighed, da de så hver jo skal havde deres eget enkeltsmandfirma. YDerligere er det bare nogle, lad os sige "unge mennesker", der har forstand på computere. Hvor vi vil forsøge at betale for det de skriver.. HVis du forstår?
Prøv at undersøge om Skat vil gå med til at betragte skribenterne som honorar-lønnede. Så kan du nøjes med at skrive en check på "bruttolønnen" til skribenterne en gang om året og efterfølgende indberette beløbet som b-indkomst. Skribenterne bliver så efterfølgende beskattet af beløbet.
Mange tak for de forskellige svar. Vi vil læse lidt mere på at udbetale det som B-skat, hvis jeg ikke tager meget fejl, er det så ikke på samme måde man får udbetalt overskud fra Google Adsense?
Overvej lige hvad der vil ske for en skribents indtjeningsstatistik, hvis hans artikler læses "mange gange" af diverse "services" på nettet.. Det er umiddelbart en svær måde i vælger, for det vil også betyde, at i til emner der ikke er så populære, vil få sværere ved at finde skribenter.
Jeg har været alle de tanker igennem før via mit www.MandeZonen.dk projekt.
Ja, det er selvfølgelig korrekt. Vi havde faktisk ikke overvejet den problem stilling.
En mulighed vil vel være at betale skribenter pr. artikel, og så efter deres længde, kvalitet og lignende. Hvilket dog vil kræve væsentlig mere arbejde, fra vores side.
Meningen var at skribenter skulle betales i forhold til reklmae indtægter på siden. Derved også motivere dem til at skaffe brugere og gæster, ikke bots på siden.
Men vil helt klart tage det med i vores overvejelser, hvad er dine erfaringer? Hvad valgte du, eller vil du vælge?, hvis du ikke er en dyb forretningshemmelig.
Det er ingen hemmelighed, for vi har aldrig betalt vores skribenter da det har været på 100% frivillig basis.
De eneste 2 reelle tanker vi havde på området, var en fast pris pr artikel og en tanke om, at en procentdel af overskuddet skulle uddeles afhængigt af antal artikler den enkelte skribent havde skrevet.
Status = Websitet ligger nærmest i standby og jeg er meget i tvivl om hvorvidt jeg gider bruge mere tid på det.
Jeg har lært lidt af det dog:
Skal der virkelig tjenes penge på internettet i dag, skal man helst selv have produkter at sælge af ;-)
Og en anden ting jeg har lært: Frivillige skribenter bliver ret hurtigt til dovne skribenter ;-)
Formålet med vores side er heller ikke en indkomst, men derimod at reklamere for www.RecoverIT.dk, det firma der driver pc-guiden.dk.. Vi havde en ide om at de personer der benytter pc-guiden vil være personer med ikke høje it kompetancer, dervaf også personer der ikke ved at det er muligt at gendanne data.
Da vores primære kundegruppe for recoverIT er private, tænkte vi pc-guiden som den billigste vedvarende reklame for RecoverIT.
Men når du snakker om gratis skribenter, hvor mange havde i? og inden de blev dovne skribenter, hvor tit spyttede de artikler ud?.. Dette vil hjælpe os, væsentligt og gøre det muligt om vi gider bøvlet med b-skat,udbetalinger og lignende.