Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til ejerandel

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal til at starte i en forholdsvis nyopstartet virksomhed med kun 1-2 ansatte. Fremfor en god løn (som ikke kan tilbydes) har jeg fået en middelmådig løn samt tildelt en ejerandel på mindre end 10%. I den forbindelse har jeg følgende spørgsmål:

1. Skal jeg købe denne andel, eller kan den blive tildelt til mig "gratis", som kompensation for ringere løn?

2. Hvordan er de skattemæssige regler ift. min ejerandel - Hvordan bliver jeg beskattet, og er der her en forskel på, hvor stor en ejerandel jeg har?

3. Kan det betale sig for mig, at stifte et Holding selskab, og så fald kan jeg få lov til at stifte et holding IVS?

Med venlig hilsen

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43

1 Du skal købe den eller beskattes fuldt af den som løn til den værdi den måtte ha på tidspunktet

2 som 1 og nej ikke forskel som sådan ved tildeling eller andet ved personligt ejet - i holding ikke forskel ved aktieavance men ved udbytte - i så fald søg revisor

3 Koster jo at drive og ikke en fordel i forhold til at eje andelen og du er lønansat så den del kan ikke komme ind i holding men ellers kan IVS godt være holding - vil her nok bare være tom omkostning

Din arbejdsgiver bør betale for at du som min. får ordentlig rådgivning med skat og overdragelse af de under 10% så du ikke kommer i vanskeligheder. Du skal også gerne ha en eller anden EJERAFTALE SOM LINK ind - selvom under 10% jo ikke må forventes at give rettighed af betydning, så er det jo også tosset at få f.eks 9% man ikke kan bruge til noget - som måske ingen eksternt drømmer om at købe af dig og som måske ikke giver udbytte, så du bare står med dine 8% og ser ejeren trække en kæmpe løn og du får intet som helst ud af dem

En sådan ordning betyder normalt, at man bør ha en advokat til lige at rådgive. Jeg er med på der ikke er mange penge her, men ellers kan de x % som næsten være lige meget - i mine øjne

Du bør også regne lidt frem. Hvad vil de der x% være værd når de får dem. Hvis du mener selskabet til den tid er 1 mio værd ja så er de meget forenklet under 100.000 kr værd.

Hvis selskabet er 500.000 værd, så er det under 50.000 kr og hvis det er om to år når du har arbejdet fuld tid for 10.000 kr om måneden, så er det ikke et godt regnestykke for dig - men omvendt kan jeg jo slet ikke bedømme et evt vækstpotentiale

God vind med det i alle fald    vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:32

Enig med John i pkt 1, 2 og 3.

Du bør selv sikre din "investering" i virksomheden med rådgivning. Det er ikke din evt partners ansvar, og kan som sådan også blive problematisk såfremt vedkommende står for henvisning til ekstern rådgivning.

Se dig selv som investor, og invester den tid og penge, der skal til for at sikre dig i din investering. Det er dit ansvar.

Uanset ejerandel, bør der udarbejdes en ejeraftale. Ikke dermed sagt at du skal have samme indflydelse som en hovedejer, men det er heller ikke fornuftigt at eje 10%, og ikke have nogen indflydelse overhovedet.

Overvej også hvorvidt din ejerandel på 10% er rimelig i forhold til hvor virksomheden står nu, dine nuværende og fremtidige lønforhold, og din andel i at bidrage til selskabets fremtidige udvikling. Fremadrettet vil det være særdeles svært evt at øge dine ejerandele, såfremt vilkårene ikke aftales allerede på nuværende tidspunkt.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)