Hej Amino! Jeg sidder her og prøver på at forstå afskrivninger 100% korrekt. Jeg er klar over at hvis du køber produkter til under 12.300 kr så kan de straktafskrives og hvis de er over så kan beløbet afskrives med 25% hvert år - men hvor mange år kan du afskrive på det pågældende produkt så? For at jeg forstår afskrivninger rigtigt lad os så prøve at tage et lille regnestykke: Hvis jeg køber en printer til 2000 kr med moms = 1600 kr som kan afskrives. Hvis jeg så ville komme til at skylde skat 1600 kr i skat grundet salg at varer ville den skyldige skat så løbe i 0 hvis jeg købte en printer til 1600 kr eks moms? Mvh. Mathias Kanstrup |
over lige så mange år det tager at komme ned på samlet afskrivningsværdi 12.600 hvor du så må straksafskrive resten
Nej skat betaler ikke en hel printer - Hvis du skal af med 1600 i skat så er det jo fordi du har et overskud på ca 4000 kr. Du kan derfor jo kun spare 44% af prisen på printeren skattemæssigt og aldrig alt det den koster. Køber du en printer til 4000 kr - kommer du ned på 0 i overskud og dermed har du sparet 1600 i skat sådan i runde tal
Hvis du har den i dit hjem skal du vurdere hvor meget det du køber og har i hjemmet evt bruges privat og så må du kun fradrage moms i forhold til den del der svarer til firma% delen - et punkt skat har fokus på ved kontroller
Køb kun de ting du absolut har brug for - ikke fordi du vil undgå skat - Køb NEED to have og vent med NICE to have til den dag du ser du for alvor tjener penge
vh John H