Jeg har fornyligt kontaktet en tøjleverandør. Vi skrev lidt frem og tilbage om forskellige ting, og nu vil de gerne snakke det hele igennem. Det skal foregå over telefon, og der er svartiden jo asap. Hvad kan jeg forvente? Hun ved ikke jeg kun er 15 da jeg skrev at jeg var "i de sene teenageår". De steder hvor jeg skrev jeg var 15 år gad de ikke svare.
Skal jeg bare ringe og lade dem snakke for mig? Jeg er meget i tvivl her.
Har du modtaget tilladelse til at drive virksomhed som umyndig?
Det er naturligvis svært at få kontakter som 15 årig, men jeg tror at du må ende ud med at få forklaret dem din alder ifm samtalen. Det behøver dog ikke ske indledende i samtalen.
Har du ikke modtaget tilladelse til at drive egen virksomhed, skal du være meget påpasselig med at kontakte dem, da du reelt ikke har lov til at handle med deres varer.
Jeg synes du skal være ærlig omkring alder - Lovmæssigt må du ikke optræde som virksomhed når du ikke er 18 og ikke har dispensation fra statsamtet. det betyder også, at de ikke må sælge til dig hvis det er som virksomhed du køber = erhvervsmæssigt.
Det gode råd er at få dispensation, men det tager nok 10 uger - til gengæld vil du ha alle mulige fordele i forhold til bank betalingsløsninger og leverandører
se evt DISPENSATION og se her om hvorfor det ikke er lovligt at drive virksomhed som umyndig og evt mulige løsninger ved at få en voksen til at drive virksomheden og selv være ansat - med alle de problemer det så også giver LINK ULOVLIGT MED EVT LØSNINGSFORSLAG
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er klar over det ikke er lovligt og alt det. Skal jeg skrive til statsforvaltningen inden jeg tager kontakt med leverandører? For jeg kan jo alligevel ikke forhandle med den her leverandør.
Jeg vil råde dig til at have alt på plads inden du begynder at forhandle. Det stiller dig en noget bedre situation overfor forhandleren.
Det er ikke sikkert de vil bruge tid på dig hvis du ikke har tilladelsen på plads, for det jo være spild af deres tid, hvis nu noget går galt så du ikke for tilladelse til at drive virksomhed.
Enig. Få først styr på virksomheden, dispensation mv.
du risikerer bare at brænde dine broer ved at forhandle med dem uden at have dine forhold på plads, og kan risikere at de føler at du spilder deres tid.