Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfritag på undervisning – men hvad med udvikling af undervisningsindholdet?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 23. Nov 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Skat skriver at ”Undervisning i legemsøvelser er altid momsfri”. Momsfritagelsen gælder både selve undervisningen og levering af varer og ydelser i nær tilknytning hertil.

Undervisningsmaterialer deltagerne kan købe, f,eks. bog og dvd, er det ”varer og ydelser i nær tilknytning”?

Og hvad med arbejdet med at udvikle disse undervisningsmaterialer, fakturerer jeg så dette arbejdet også uden moms?

Og hvad med udvikling af legemsøvelserne, er det momsfrit?

Som musiker er jeg ”momsfritaget for mine koncerter”. Men hvad med tiden jeg bruger på at øve ind til den ”kunstneriske ydelse” (som er et begreb skat bruger..).

Min faktura er deles i to: 10 timer udvikling/indstudering af den ”kunstneriske ydelse” og 2 timer koncert. Er begge disse ydelser momsfri?

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947096&vId=208670&lang=DA

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50

borgso:
Undervisningsmaterialer deltagerne kan købe, f,eks. bog og dvd, er det ”varer og ydelser i nær tilknytning”?

det er ikke efter facitliste, men hvis deltagerne opfatter  bog/dvd som en klar biting til hovedydelsen undervisning (forudsat denne er momsfri) så er biydelsen også momsfri. Der er mange ting der afgør, ex hvis deltagerne ville købe tingene hver for sig - eller vil ha hver sin faktura, eller bog/dvd er dyre i forhold til kursus, så kunne det pege på en selvstændig hovedydelse som så er momspligtig.

Jeg kan slet ikke afgøre det, men en revisor der får alle detaljer kan sikkert

borgso:
Og hvad med arbejdet med at udvikle disse undervisningsmaterialer, fakturerer jeg så dette arbejdet også uden moms?
det må du uddybe - hvem fakturerer du det arbejde med udvikling af legemsøvelser til? Det tror jeg de som kan svare vil behøve forstå - fakturerer de deltagerne som to forskellige ting? Hvorfor ikke bare en ting - undervisning i legemøvelser

Samme så med udvikling af musik til koncert, forstår ikke delingen i regning

Jeg synes du skal overveje at få en revisor til at svare dig konkret med mindre nogen herinde vil lægge hovedet på blokken - jeg tør slet ikke i sådan en sag

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19

For det første er undervisning i legemsøvelser ikke altid momsfri.

For det andet forstår jeg ikke problematikken omkring fakturering af en koncert ? Fakturerer du din indøvning særskilt. Jeg spiller selv - men har aldrig skrevet en faktura på andet en selve "jobbet".

Men i det hele taget.. Pas på, hvor og hvordan du gør - og ikke gør - og køb dig en revisor, hvis du ikke har en i forvejen.

Tilmeldt 23. Nov 13
Skrevet kl. 20:44

Tak for svar.

Jeg henviser til bog/dvd i min undervisning, og deler af min undervisning kommer herfra.  Men det er muligt at købe tingene hver for sig.
Ofte er det sådan at jeg bliver hyret ind af en organisation til at ha undervisning. Deltagerne betaler indgang til denne organisation, altså ikke mig.
Jeg fakturerer organisationen for undervisningen, og deltagerne som køber for bog/dvd.  

Cookie - John Hannover:
det må du uddybe - hvem fakturerer du det arbejde med udvikling af legemsøvelser til? 

Jeg fakturerer samme organisation for udvikling og undervisning. Mit arbejde for to timer undervisning inkluderer nogle gange to timer planlægning. Måske er det bedst, som du antyder, at aftale en høj timepris, med forklaring at udvikling indgår heri, i stedet for at skrive planlægningen i fakturaen...

Cookie - John Hannover:
Samme så med udvikling af musik til koncert, forstår ikke delingen i regning

Delingen er kun for at vise til arbejdet med udvikling. Jeg er bare bange for at timesprisen kan blive meget høj hvis jeg ikke specificerer arbejdet med udvikling. I nogle tilfelle kan en undervisningstime/koncert koste 3000 kroner fordi det tar meget tid at lave/udvikle.. 

Vil skat akseptere timespris på 2000 kroner for undervisning, eller er det lige meget for dem hvor høj timespris jeg tager?

Tilmeldt 23. Nov 13
Skrevet kl. 21:00

For det første er undervisning i legemsøvelser ikke altid momsfri.

Oha, det er ikke nemt at starte virksomhed i et nyt land Smile
Skat skriver på sin side: "Undervisning i legemsøvelser er altid momsfri. Fritagelsen omfatter undervisning i gymnastik samt beslægtede discipliner. Eksempler herpå er undervisning i aerobic og andre særlige gymnastikformer, dans, afspænding, yoga, judo og andre kampsporter." 

Fakturerer du din indøvning særskilt.

I Norge fakturerer vi af og til også for indøvning særskilt. Mest i forbindelse med orkester og bestillingsverk. .

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04

Skat skriver så meget.... også det, du ikke har læst Wink

Fra København Ø
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Fra  Tasteriet ApS Skrevet kl. 21:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Dit salg af bøger og dvd'er ville jeg vurdere til at være almindeligt momspligtigt salg af varer, da det ikke ser ud til at være en uomgængelig nødvendighed for at deltage i undervisningen.

Som underleverandør til en uddannelsesinstitution, der er fritaget efter Momslovens § 13, stk. 1, nr. 3, er du momspligtig af din leverance, mens det er uddannelsesinstitutionen, der er fritaget for at opkræve moms. Du skal derfor opkræve moms på din faktura.

SKAT er som udgangspunkt fløjtende ligeglad med din timepris Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:21

borgso:
Jeg henviser til bog/dvd i min undervisning, og deler af min undervisning kommer herfra.  Men det er muligt at købe tingene hver for sig.

Hvis bøgerne sælges særskilt i forbindelse med din undervisning er der ingen tvivl om at der skal moms på (hvis du er momsregistreret).

Jeg vil ikke udelukke at du kan argumentere for at det er momsfrit hvis bogen er en del af prisen på din undervisning..... Med andre ord at den bliver en del af din ydelse.

Tilmeldt 23. Nov 13
Skrevet kl. 22:02

Jákup Martin Vandsdal:
Dit salg af bøger og dvd'er ville jeg vurdere til at være almindeligt momspligtigt salg af varer, da det ikke ser ud til at være en uomgængelig nødvendighed for at deltage i undervisningen.

Det er rigtigt, det er ikke uomgængelig nødvendighed for at deltage i undervisningen. Men jeg vil sige at det er nødvendig for at praktisere øvelser bagefter. Vil det hjælpe?

Jákup Martin Vandsdal:
Som underleverandør til en uddannelsesinstitution

Hvad med det tilfældet hvor det er jeg som har ansvaret for undervisningen, og udbyder undervisningen i samarbejd med en forening. Kurset retter sig ikke mot virksomheder og institutioner mv., men enkeltpersoner. Deltagerne betaler foreningen for kurset, og jeg fakturerer foreningen. Foreningen er ikke egentligt erhvervsdrivende og har ikke gevinst for øje. Men jeg kan jo ikke fornægte at jeg ønsker tjene penge på dette…

Tax.dk skriver på sin webside:
”Kurser, der primært retter sig mod enkeltpersoner er derfor ikke omfattet af momspligten. Er kunden en forening, herunder en fagforening og lignende, er kursusvirksomheden ikke omfattet af momspligten, medmindre foreningen kan siges at være egentligt erhvervsdrivende.”

Kan jeg da fakturere uden moms?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14

Du kan under alle omstændigheder få løn uden moms Smile

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)