Hej. Skat skriver at ”Undervisning i legemsøvelser er altid momsfri”. Momsfritagelsen gælder både selve undervisningen og levering af varer og ydelser i nær tilknytning hertil. Undervisningsmaterialer deltagerne kan købe, f,eks. bog og dvd, er det ”varer og ydelser i nær tilknytning”? Og hvad med arbejdet med at udvikle disse undervisningsmaterialer, fakturerer jeg så dette arbejdet også uden moms? Og hvad med udvikling af legemsøvelserne, er det momsfrit? Som musiker er jeg ”momsfritaget for mine koncerter”. Men hvad med tiden jeg bruger på at øve ind til den ”kunstneriske ydelse” (som er et begreb skat bruger..). Min faktura er deles i to: 10 timer udvikling/indstudering af den ”kunstneriske ydelse” og 2 timer koncert. Er begge disse ydelser momsfri? |
borgso:Undervisningsmaterialer deltagerne kan købe, f,eks. bog og dvd, er det ”varer og ydelser i nær tilknytning”?
det er ikke efter facitliste, men hvis deltagerne opfatter bog/dvd som en klar biting til hovedydelsen undervisning (forudsat denne er momsfri) så er biydelsen også momsfri. Der er mange ting der afgør, ex hvis deltagerne ville købe tingene hver for sig - eller vil ha hver sin faktura, eller bog/dvd er dyre i forhold til kursus, så kunne det pege på en selvstændig hovedydelse som så er momspligtig.
Jeg kan slet ikke afgøre det, men en revisor der får alle detaljer kan sikkert
det må du uddybe - hvem fakturerer du det arbejde med udvikling af legemsøvelser til? Det tror jeg de som kan svare vil behøve forstå - fakturerer de deltagerne som to forskellige ting? Hvorfor ikke bare en ting - undervisning i legemøvelserborgso:Og hvad med arbejdet med at udvikle disse undervisningsmaterialer, fakturerer jeg så dette arbejdet også uden moms?
Samme så med udvikling af musik til koncert, forstår ikke delingen i regning
Jeg synes du skal overveje at få en revisor til at svare dig konkret med mindre nogen herinde vil lægge hovedet på blokken - jeg tør slet ikke i sådan en sag
vh John H