Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At føre en ide ud i livet!?!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 168
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Davs :-)

Jeg fik for et par måneder siden en ide, eller jeg får mange ideer, men fik en ide som jeg virkelig tror på kan realiseres. Jeg har søgt på nettet, net butikker osv. og jeg kan ikke finde den ide jeg har fået nogen steder.
Jeg er sikker på der er et godt marked for min ide, både for gamle og unge mennesker.
Min ide skal jeg jo så tage patent på. Men, hvor, hvordan og hvad koster det. Jeg har også søgt lidt om det på nettet, bla. inde på mærkevare og pantent styrrelsens hjemmeside. Der står noget om at tage pantent på en ide i Danmark og resten af Europa, men ikke resten af verden. Jeg går ud fra det er temlig dyrt, så er spørgsmålet jo også hvordan jeg skulle få banken overtalt. Jeg er jo kun 17 år og skal starte på gymnasium til sommer.
Og, kan man ikke sælge sin ide efter man har taget pantent på den? Da jeg har andre planer med at starte en design virksomhed, har jeg ikke lyst til at bevæge mig ud i noget stort med massere af arbejde med dén ide. Men hvis jeg selv sku sige det er min ide for holdbar til at jeg bare kan la den ligge...

Tilmeldt 4. Feb 06
Skrevet kl. 13:51
Har li læst lidt rundt omkring her på amino, mit indlæg er vist lidt af et klishé indlæg... hehe... Mange mennesker med mange, sikkert gode idéer...
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 14:50

Hej Elana,

Njaee, ikke helt en kliché....men der er mange, med gode idéer.

Prøv at få lidt (gratis!) vejledning, fx. fra Teknologisk Institut, Patent & Varmeærkestyrelsen, eller på dit lokale EVU. De vil givetvis gerne hjælpe dig! .. - eller søg hjælp på Startguiden.dk - der er mange gode links og rådgivning. Jeg har fx. fået meget gratis hjælpe mht. mønsterbeskyttelse af en idé.

...Og ja: Hvis idéen er god og patentérbar er der muligvis mulighed for at sælge den....men det er ikke sikkert.....Masser af gode idéer er ikke patenterbare, men er alligevel salgsbare...og omvendt er mange idéer patentérbare, uden at kunne realiseres/sælges....

Endelig skal du overveje om produktet skal patenteres i Danmark, (dele af) Europa eller Verden....Prisen er naturligvis afhængig af dækningsområdet....men omvendt kan det også koste millioner at forfølge dem der evt.  overtræder patentet, ligesom der er masser af grænsetilfælde....

..Anyhow: Held & Lykke,

Martin

Martin
Tilmeldt 4. Feb 06
Skrevet kl. 14:54

Tak for din hjælp :-) ...

Men hvis jeg nu kun tager patent på min ide i Danmark, så kan folk godt bruge min ide i udlandet, men ikke i danmark? er det på den måde eller??

For hvis folk kan snuppe min ide, så ska jeg vel bare ha den realiseret og ud på markedet før andre gør det.... oder was...

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 17:30

Nu begynder jeg at begive mig ud på tynd is. men: Man må aldrig lave en slavisk kopi - no matter what....

Og ja: hvis idéen kun er patenteret i DK, kan et tilsvarende produkt godt produceres og sælges i andre lande.

Er der tale om et produkt hvor designet er vigtigt er der dog i Europa en 3 års ophavsret (primært af hensyn ti tekstil/modeindustrien), men den kan du også benytte.... og ellers kan du også få en meeeget billig 10 årig designbeskyttelse i EU.

En sjov sidebemærkning: Et produkt som LKs FUGA serie (stikkontakter) er i retten tilkendt æren af at være en "kunstnerisk frembringelse", og så er der lige pludselig 70 års rettigheder til designet (eller andet i den retning - tag den!).

...Og ja: selvom du ikke patenterer produktet, vil du typisk have et forspring i.f.t. andre, da de først kan  starte med udvikling & produktion når dit produkt er kommet på markedet (og typisk er det først interesant for dem, når dit produkt er en succes) - og de må altså ikke kopiere det slavisk.

Martin
Martin
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)