Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg, vi eller firmanavn i hjemmeside tekster?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

På trods af 15 års IT-brancheerfaring, er jeg egentlig aldrig stødt på dette spørgsmål selv.

Hvis man er selvstændig med områder som IT-konsulent og Webløsninger, hvad er så "mest" korrekt, hvad angår positiv marketing?
At benytte Jeg, når man skriver om firmaet/personen, på en hjemmeside.
Altid bruge Vi, får at øge det psykologiske indtryk af firmaets størrelse.
Eller altid benytte Firmanavn, får at udstråle professionalisme og styrke.

Jeg har set alle tre dele brugt, men aldrig før nu, tænkt over hvad der er mest korrekt.
Nok fordi jeg selv er ved at designe ny hjemmeside, til mit nye firma.

/Nis

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 06:36
Hej Nis,

Det er egentlig et interessant spørgsmål. Jeg har heller aldrig tænkt over det :) Jeg tror, at jeg ville bruge vi. "Jeg" giver en virkningsmåde som om, at det faktisk er en kedelig mand efter arbejde der ejer virksomheden, og ikke rigtig kan finde ud af, om det er en virksomhedshjemmeside eller han vil bruge den til at have billeder af sin hund og sin kone på siden. Firmanavn virker sgu arrogant - så skal man skrive "Vi, firmanavn" første gang på siden, og derefter "vi". Dog vil jeg sige, at hvis man har et personligt firmanavn - et, der fanger læseren - så kan det ofte være lige så godt som "vi". Jeg vil dog ikke råde dig til at skrive: "I Nis Hansen Jensen & co Holding, har vi det indtryk, at hvis man formår at være på et personligt plan med kunden, blablabla" Smile

"Vi" virker i mine øjne også proffesionelt - og som du siger - øger det psykologiske indtryk af størrelsen. Når alt kommer til alt, mener jeg, at "vi" er det eneste rigige, medmindre man i sin markedsføring lægger megen vægt på, at det er et enkeltmandsfirma. Eksempelvis "Min tøjbutik" - så ville det i nogle tilfælde kunne styrke, at man bruger "jeg" i stedet for "vi". Alt i alt kan jeg sgu ikke afklare det for dig - der er sandelig argumenter både for og imod for alle valgmulighederne, og jeg vil vurdere det fra website til website i stedet.

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 11:29

Firmaet er Zen Fortyone og er primært IT-konsultering og Webløsninger. Sekundært, har jeg nogle tanker, designs og muligheder indenfor hardware, som skal prøves af.

Men jeg mener også selv, at Vi/vi falder bedre ind, når man skriver eller læser tekster om et firma.
Det giver også indtryk af, at man ikke har planer om, at det skal fortsætte som et enkeltmandsfirma. Men er der skal nogle ansatte ind i billedet også.

Men jeg ville bare gerne hører nogle meninger om det spørgsmål.

/Nis

Fra København
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 11:46

Jeg omskriver altid mine tekster så jeg er fri for at skrive Vi eller Jeg, mest fordi jeg synes det lyder mindre seriøst at skrive jeg, men jeg vil selv føle mig snydt, hvis et firma skriver "Vi er gode til...", "Vi har så meget erfaring indenfor..." og skriver vi, og den dag du så evt. ska ha møde med firmaet er der egentligt kun 1 mand, hvis kælder du skal sidde i.

Jeg føler det vil være at snyde kunden at skrive "Vi" når man kun er en enkelt person - og man er jo nødt til at være ærlig over for kunden.

Men derfor kan der jo godt skrives tekster som inddirekte indikerer at det er et "stort" firma, men så længe du ikke skriver det direkte, synes jeg det er i orden.

Håber du kan bruge det - men faktisk et godt spørgsmål, der ikk er blevet diskuteret så meget

Med Venlig Hilsen
Nick Nørgaard

Fra Århus
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:07

Hej Nis.

Egentlig er det her et gammel spørgsmål, men jeg brænder lige inde med min mening om emnet: Vi laver nemlig rigtig mange tekster og undersøger faktisk også hvad der virker på brugerne. Det korte af det lange er jo at du skal gide læse hvad det er jeg skriver på min hjemmeside. Og det gider du sikkert kun hvis det er fra mig til dig.

Man skal skrive i øjenhøjde: eks.

1) meget distanceret:
Webzoo laver nemlig rigtig mange tekster og undersøger faktisk også hvad der virker når det oplæses. Det korte af det lange er jo at brugeren skal gide læse hvad det er Webzoo skriver på min hjemmeside. Og det gider brugeren sikkert kun hvis det er personligt fra Webzoo til brugeren.

2) meget personligt og i øjenhøjde:
Vi laver nemlig rigtig mange tekster og undersøger faktisk også hvad der virker på brugerne. Det korte af det lange er jo at du skal gide læse hvad det er jeg skriver på min hjemmeside. Og det gider du sikkert kun hvis det er fra mig til dig.

med den korte tid man har til at fange læserens opmærksomhed p åen hjemmeside er det vigtigt at man skrive enkelt og personligt.

Et godt eks. jeg engang lærte illustrerer det ret godt:

• Jeg læser op for dig (både du og jeg er med her)
  • Jeg læser op  (Nu er det kun mig og du er ikke med)
  • der oplæses for dig (nu er kun du med)
  • Oplæsningen finder sted (totalt upersonligt og meget "kantet")

Osv. osv.

Håber du og andre der måtte falde over denne tråd kan bruge ovenstående (Undskyld, jeg "kan bruge det jeg har skrevet" )
:-)

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 14:34

Emnet vil næsten altid været aktuelt når man skriver tekster i flere medier og til forskellige målgrupper.

Tak for input.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)