Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at tage infomartioner og priser?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 29. Dec 11
Indlæg ialt: 42
Fra  2N Gulve Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen!! :D

Jeg står i den situation at jeg skal til at starte en hjemmeside op så jeg står og mangler en masse info og priser.

Mit spørgsmål er så om det er lovligt at tage info og priser fra andres hjemmesider, selvfølgelig uden og spørge dem først, men til fordel for dem. Der kommer selvfølgelig infomartioner omkring deres virksomhed, som adresse telefonnummer hjemmeside osv.

Håber der nogle her inden der kan hjælpe mig med mit spørgsmål.

TAK !! :D 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er rigtig mange spørgsmål af din art, både her på Amino og i andre fora.

- Må jeg tage det eller det fra andre hjemmesider...? Og jeg kan ikke lade være med at tænke, hvorfor spørger du dem ikke bare? Hvis du siger, det er til deres fordel, har de vel ikke noget imod det?

Hvordan ville du selv have det, hvis andre tog oplysninger fra din hjemmeside og brugte på deres egen uden at kontakte dig først?

Personligt ville jeg sætte pris på at blive spurgt først. 

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 29. Dec 11
Indlæg ialt: 42
Fra  2N Gulve Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har spurgt rigtigt mange forskellige steder på nette. Der har jeg fået at vide at folk ikke er meget for at blive sammenligenet med andre for de har kunder nok. Det er derfor jeg ikke vil spørge dem, plus så er der også nemmere bare at "tage" deres info og priser. Det ville jeg have det okay med hvis jeg kunne stå inden for prisen og jeg ved at jeg ligger nogenlunde prismæssigt med mine konkurrenter.

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Haløjsa

Jeg ved ikke om det er sammenligneligt men har der ikke kørt et par sager om boligsammenligningssiderne, der crawler f.eks. boligsiden.dk uden ejers tilladelse? Her mener jeg at retten (eller hvilken instans det nu er) har sagt at det er ok.

Prøv evt. at google lidt efter det..

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville, som virksomhedsejer, blive pænt knotten, hvis en eller anden underlødig sammeligningsside, misbrugte oplysninger fra min side, uden min tilladelse.

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 29. Dec 11
Indlæg ialt: 42
Fra  2N Gulve Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor: Jeg har virkelig prøvet at finde bare lidt om det på nette, men uden held, hvis du har fundet noget må du meget sende det til mig :D

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som virksomhedsejer vil da blive pænt negativ hvis du bare "tager" informationer fra min side og bruger på din egen. Det lyder som om du ikke kun vil tage priser , men også informationer om produktet? Det skal du passe meget på med, hvis du kopier tekst og sætter ind, kan det skade både din side og dem du tager fra, da Google ikke er glad for dette.

Hvis de virksomheder du spørg ikke har lyst, så er det måske ikke et marked? De kan jo evt. have aftaler et andet sted?

Min mening er helt klart - lad vær! - du risikere at gøre en fandens masse sure og i værste tilfælde, og hvis du kopier tekst uden tilladelse, kan du vel ende med en sag på sagen?

Det bedste du kan gøre, efter min mening, er at komme ud og røret og sælge din side til de folk du nu ønsker priser fra. Ud og fortælle dem hvorfor det er en god ide, hvorfor du skal have lov osv. Alt andet tror jeg vil ende skidt.

vh

//pete45

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bestemt ikke lovligt at kopiere tekster m.v. Men hvis det er noget som er offentliggjort på en hjemmeside, så har man lov til at kigge på det, og samle inspiration, og derefter skrive sin egen unikke tekst. Jeg ville mene at man også må kigge priser på forskellige sider, for at få et indtryk af, hvor man skal ligge prismæssigt.

Men det kan være at nogen ligger inde med mere viden om det ?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan Skrubbeltrang:
Jeg ville mene at man også må kigge priser på forskellige sider, for at få et indtryk af, hvor man skal ligge prismæssigt.

Jeg er da sikker på, at stort set alle, der starter handel med et produkt, går ud på markedet og kigger på, hvad andre tager og måske selv lægger deres priser i nærheden.

Men jeg forstod trådstarteren der hen, at han vil indsamle oplysninger om andre firmaer og deres priser og så sætte dem på sin egen side. Måske noget i stil med: "Burhønseriet kan levere 12 æg for 12 kr. mens Æggelæggeriet tager 23 kr. for 12 æg" og så linke til dem eller lignende.

Hvis jeg har forstået det korrekt, vil mit råd stadig være: Lad være! Eller spørg dem i det mindste, om de er interesserede.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)