Hej alle! Her forleden havde en af vores samarbejdspartnere et i forvejen varslet besøg fra SKAT foged. Der var ikke orden i moms og andre personlige ting til SKAT. Der er tale om en enkeltmands virksomhed. De foretog udlæg i nogle fakturaer der var udestående og udsendt til hendes kunder. Dvs. De vil kontakte kunderne og få dem til at betale de pågældende fakturaer direkte til SKAT frem for til hendes konto. Jeg kan undre mig at SKAT gør sådan fordi det stiller jo hendes virksomhed i meget dårligt lys over for de kunder der bliver kontaktet at SKAT. Hun er nu bange for at miste disse kunder som er faste kunder der køber hendes tøjprodukt jævnligt. Mit råd var at hun skal kontakte de kunder det drejer sig om og varsle at SKAT kontakter dem og ligeledes forklare hvorfor, årsag, osv. Jeg syntes det er lidt dårlig stil at SKAT gør sådan og ingen tvivl om at de gerne må. Men nu risikerer hun jo at miste nogle af sine kunder pga. for dårlig omgang med moms regnskabet og sine private/personlige skatteforhold osv. hvilket i princippet ikke vedkommer hendes kunder. Nogle af dem vil måske fremover vælge andre leverandører for at sikre sig selv - det kan jo lugte langt væk af en snarlig konkurs. Mit egen virksomhed er ligeledes en enkeltmands virksomhed og jeg vil da stærkt overveje at ændre det til noget andet hvis jeg selv skulle dumme mig. Andre med lignende oplevelser eller kommentarer til en sådan situation? /GBT |
det er jo sådan det er også for et selskab som måtte komme bagud med ting - at skat kan få transport i udeståender ( det kan i princip alle fordringshavere få efter dom) Jeg forestiller mig at det i øvrigt her sker efter aftale mellem skat og din samarbejdspartner, hvis der ikke er dom - at det i alle fald er forklaret.
Det er klart skidt at være bagud med skat og moms og læren må være, at det den sidste kreditor man vil være i problem med.
Hun kan sagtens sige til kunderne at de får besked om at alle betalinger skal ske til xxxx og forklare det - men hun kommer til at mangle pengene og må jo regne på, om hun kan overleve som virksomhed uden de penge.
Jeg synes hun skal ta proff hjælp fra en dygtigt økonomi person/revisor ( og nej jeg anbefaler ikke mig selv for jeg tager ikke den type opgaver) og få fundet en samlet løsning. På den fejlagtige regnskabs praksis og på likviderne
vh