Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Handel med forbrugere

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

De kære forbrugere

Når du handler med forbrugere, er der en række regler, som du ikke kan fravige. Det gælder eksempelvis købeloven og forbrugeraftaleloven.

Alle ved forbrugeraftaleloven gælder ved fjernsalg – såsom internetsalg, men loven har også betydning ved andet salg. Køber har godt nok ikke fortrydelsesret, men der gælder her stadig en omend begrænset oplysningspligt, medmindre oplysningerne fremgår tydeligt af sammenhængen. En oplysningspligt, som skal opfyldes inden aftalens indgåelse. Eksempelvis skal der oplyses om

  • Varens eller tjenesteydelsens vigtigste egenskaber (ikke tekniske varer, som er udstillet i forretningen, kræver sædvanligvis ikke yderligere beskrivelse, da køberen kan undersøge varen og dermed konstatere dens egenskaber)

  • Den erhvervsdrivendes identiet, dvs. navn, adresse, telefonnr. og email-adresse

  • Den samlede pris inkl. evt. yderligere omkostninger såsom fragt

  • Evt. vilkår for betaling og levering, herunder leveringstidspunktet

  • Betingelserne for at opsige tidsubestemte aftaler (ligesom der i de fleste tilfælde alene kan aftales en maksimal opsigelsesfrist på 1 måned til udgangen af en måned, når der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse)

  • At købelovens mangelsregler finder anvendelse

  • Evt. eftersalgskundebistand

  • Hvis det er relevant, det digitale indholds evne til at fungere sammen med hardware og software i henhold til hvad den erhvervsdrivende ved eller med rimelighed burde have vidst.

Konsekvensen ved ikke overholdelse af loven kan både være bødestraf og at forbrugeren eventuel ikke anses for bundet af aftalen.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)