Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tæller overskuddet i virksomheden med som min personlige indkomst? /SU

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Jeg har netop oprettet et IVS og er lidt i tvivl om reglerne ift. indkomst og SU. Da jeg skal læse videre fra august/september af, vil jeg selvfølgelig ikke overskride mit fribeløb og dermed skulle risikere at tilbagebetale/helt miste retten til min SU. Mine spørgsmål er som følger:

Hvis jeg lader de optjente penge blive i virksomheden, uden at trække noget ud til mig selv, vil de så stadig tælle med imod mit fribeløb og/eller min ret til SU? (Sådan som jeg har forstået det, er det sådan jeg skal gøre for at beholde min SU. Alternativt kan jeg trække penge ud af virksomheden op til mit fribeløb.)

Et andet spørgsmål; Da jeg er hjemmeboende indtil om en 1-2 måneders tid, er virksomheden oprettet på min nuværende adresse. Min mor får samtidig noget bidrag for kommunen da hun i husstanden har 2 børn i alt. Får det betydning for hendes kommunalbidrag(?) at virksomheden i mit (og 2 andres) navn, er tilknyttet den adresse hun bor på? 

Som I måske kan fornemme, kommer spørgsmålene sig primært af bekymring fra min mors side. Uden helt at have styr på det, ville jeg lige tjekke med jer herinde.

Har I brug for yderligere informationer omkring virksomheden eller lignende, svarer jeg gerne, hvis det kan hjælpe :)

På forhånd tak for svar!

KH

Nikolaj

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:48

I et IVS bliver pengene ikke medregnet i din personlige indkomst da det er penge der tilhører selskabet.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 8. Jul 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:17

Udmærket! Tak for hurtigt svar :)

Hvad så når vi går over til ApS og kan trække penge ud af firmaet? Er det så det samme der? Vi regner nemlig med at det sker, inden min uddannelsesperiode er slut.

KH

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 13:22

nikolajw:
Hvad så når vi går over til ApS og kan trække penge ud af firmaet?

Alle penge du trækker ud indgår i din personlige indkomst. Du kan gøre det enten som løn (kan du godt gøre i et IVS) eller som anpart (i ApS). Men jeg er ikke helt skrap i den del og der er andre der ved mere end mig :)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46762
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07

IVS eller ApS - penge du lader stå selskabsbeskattes med 24,5%. Når du vil hæve dem kan du hæve en del med 27% skat som udbyttet (op til 49.200 kr per ægtefælle/år) og 42% af alt derudover

Dermed svarer samlet skat - selskabsskat og udbytte skat til det samme som am bidrag og laveste skat (bundskat) op til de 49.000 og til topskat derover

Udbytte må du først hæve når IVS har opsparet ialt 50.000 selskabsbeskattet kapital - og beløb derover må du hæve i udbytte - og samme for ApS

Du kan også hæve løn. Det må du hæve som du vil og det beskattes med alm bund og topskat efter samme regler som andet løb

Både udbytte og løn vil blive modregnet i SU uanset hvad hvis det er over fribeløbet

Husk I begge skal ha lovpligtig ansvarsforsikring på plads i jeres IVS - kontakt forsikringsselskaber for pris, regn med ca 1300 kr pr år per mand (og samme i ApS)

Husk I KUN må hæve penge i selskabet som enten løn eller udbytte - ellers ikke private hævninger i IVS/ApS

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)