Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

filial af udenlandsk virksomhed - må jeg starte på salg?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino.

Jeg sidder pt og venter på 5te uge at erhvervs styrelsen får sig samlet sammen til at kigge på den selskabsblanket jeg sendte ind i maj vedrørende registrering af filial af udenlandsk virksomhed (et norsk aktieselskab jeg er medstifter af) som de har 8 ugers behandlingstid på. Jeg er selv udnævnt til filialchef. Jeg kan forstå på reglerne at jeg gerne må begynde at drive filial fra den dag blanketten er sendt, så jeg har fået varer hjem for private midler (det er en webshop) og været nødsaget til at betale dem med moms i det eu land de kommer fra, men som jeg jo kan trække ind i virksomheden som et privat udlæg når den engang er færdig registreret og dermed få momsen retur. Mit spørgsmål er om jeg allerede nu kan begynde at sælge varene, altså efter bogen på faktura med moms og det hele, når filialen ikke er registreret endnu, og når varene reelt er min ejendom og ikke endnu betalt af firmaet?

På forhånd tak for hjælpen - ventetiden er døden.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:18

dennis2848:
så jeg har fået varer hjem for private midler (det er en webshop) og været nødsaget til at betale dem med moms i det eu land de kommer fra, men som jeg jo kan trække ind i virksomheden som et privat udlæg når den engang er færdig registreret og dermed få momsen retur.

Øhhhhh???

Hvis du har købt med moms i et andet EU-land så kan du kun få godtgjort momsen, hvis sælger vil godtgøre den. Den kan ikke trækkes fra i dansk moms eller fratrækkes i skatten. 

Tilmeldt 20. Aug 12
Skrevet kl. 00:34

Så vidt jeg er orienteret, både jvf https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645745 og en bogholder fra det firma jeg arbejder i skulle det nu nok kunne lade sig gøre. Spørgsmålet var som sagt hvordan jeg skulle begynde at sælge fra filialen som rent juridisk gerne må drive virksomhed i Danmark mens sagsbehandlingen er i gang jvf VEJLEDNING OM Filialer af udenlandske kapitalselskaber stykke 8 der siger 

"Filialen må påbegynde erhvervsvirksomhed fra det tidspunkt, hvor anmeldelse til Erhvervsstyrelsen er sket. Nægtes registrering, må filialens virksomhed her i landet ikke fortsættes "

Anmeldelsen til erhvervsstyrelsen skete 31 maj som sagt, så medmindre den bliver afvist, er jeg jo clearet til at påbegynde virksomhed. 

Men hvordan gøres det rent praktisk, da filialen endnu ikke er tildelt et cvr nummer, og derfor ikke registreret som en selvstændig juridisk enhed?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:55

Først omkring momsen - så vedrører dit link ikke en general ret til at få refunderet moms. Det er typisk moms ved messedeltagelse, transport, overnatning mv. Moms på varer der skal du tilbage til sælger og se om han vil refundere den.

Om at starte aktiviteten har du et problem for du kan sælge men ikke fakturere hvis du ikke har et momsnummer. Det er krav til fakturaen.

Tilmeldt 20. Aug 12
Skrevet kl. 02:17

Okay - jeg tror ikke det bliver et problem at få refunderet momsen, da det handler om leverandører vi forhåbentligt skal samarbejde med videre fremadrettet.

Men fint - så må jeg jo bide i det sure æble og vente de sidste par uger :)

Tak for svar - god weekend

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)