Hej, Jeg vil gerne bede om hjælp til om der i rubrik 354 i den udvidede selvangivelse skal bogføres alle de ting man har købt ind i årets løb som ikke har en levetid på under 3 år?
Jeg kan se at alt software skal bogføres i denne rubrik 354, men hvad med "en service", såsom mit e-pay-modul (ser mere dette som en service og ikke som software :-) eller hvad med ting som: husleje rengøring gebyrer med moms telefonabb/internet hosting (er det også software?)
Ser frem til at blive lidt klogere :-) På forhånd tak
Uh Mathias - 354? Er til skattemæssige afskrivninger som udgangspunkt - hvis du omsætter over 300.000 kr og skal udfylde disse oplysinger
Det du spørger om
Mathias11:
husleje rengøring gebyrer med moms telefonabb/internet hosting (er det også software
har intet med det at gøre og ligger vel i dit regnskab.
Jeg synes med den frist der er overskrevet, at du virker til at mangle så til pas meget regnskabsviden at du skal betale for en revisor eller bogholder der vil gå dit regnskab igennem - for det lyder ikke voldsomt usandsynligt der kan være fejl der, og i alle fald har de ting du spørger om intet at gøre med de ting du nævner - heller ikke som sådan alt software?
fat en bogholder eller revisor - ring evt til www.regnskabsskolen.dk og hør om de kan putte dig ind til en hurtig hjælp - det vil spare dig penge tror jeg - og i alle fald - problemer
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hej John, Tak for svar. Jeg kan godt forstå dine råd og tager det til efterretning, at få bogholder/revisor på.. Har startet enkeltmandsvirksomhed og har i 2013 omsat for mere end 300.000 og skal udfylde rubrik 300-380. Og her på falderebet kommer jeg i tvivl om rubrikkerne for afskrivning.
Jeg kan læse mig til mange eksempler og regler for hvilke materielle ting der kan straksafskrives i rubrik 356, men vedr. rubrik 354, der er knap så meget info, at hente på nettet. Mest nogle konstateringer af at der taster man kun ting der har en levetid på under 3 år og jeg mener også at det påstås mange steder at det gælder software.
Og det er der hvor jeg prøver at komme med nogle eksempler på ting jeg bogføre som en driftomkostning, om de skal tastes i rubrik 354 fordi de har en levetid på under 3 år.
Må jeg spørge om en lidt mere fyldig forklaring til hvad skal tastes i rubrik 354, end det SKAT oplyser:
"Her taster du skattemæssige afskrivninger på driftsmidler og skibe. Det er fx:
Forskudsafskrivninger
Afskrivning af småaktiver der regnskabsmæssigt er aktiveret
Saldoafskrivninger på driftsmidler
Skattemæssig afskrivning på IT-software der regnskabsmæssigt er aktiveret
Skattemæssig afskrivning for driftsmidler med levetid under 3 år
Afskrivning på blandede driftsmidler"
Det der giver mig problemer i dette tilfælde er at hver gang der spørges til og tales om rubrik 354 og 356, så tales der om hhv. software og computer i de fleste tilfælde, og det for mig til at ville spørge til ting som e-pay-modul og kontorartikler etc.
Afskrivning af småaktiver der regnskabsmæssigt er aktiveret
Saldoafskrivninger på driftsmidler
Skattemæssig afskrivning på IT-software der regnskabsmæssigt er aktiveret
Skattemæssig afskrivning for driftsmidler med levetid under 3 år
Afskrivning på blandede driftsmidler"
Det der giver mig problemer i dette tilfælde er at hver gang der spørges til og tales om rubrik 354 og 356, så tales der om hhv. software og computer i de fleste tilfælde, og det for mig til at ville spørge til ting som e-pay-modul og kontorartikler etc.
På forhånd tak, Mvh.
Mathias
Det er jo kun småaktiver og software og IT som er REGNSKABSMÆSSIGT AKTIVERET og dernæst afskrevet. Jeg formoder at e pay model er noget du har i regnskabet som en udgift og ikke har aktiveret = taget ind som værdi du afskriver og kontorartikler osv er vel forhåbentlig ikke aktiverede i regnskabet som værdi og afskrives på. Jeg vil ikke ret gerne konkret anvise hvad der skal hvad men fastholde at du nok måske i virkeligheden kan spare penge ved at få en kyndig (økonomimand- dygtig bogholder - revisor) til at gå hele regnskabet i gennem OG hjælpe med selvangivelsen. Skatte mæssigt er pt 111 til 118 naturligvis vigtigst, men alle de andre punkter giver jo skat forståelsen af 111 til 118 og kan så give anledning til både besvær og omkostninger hvis ikke de alle er korrekt
god vind med det i alle fald
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
og vedr. at du gør opmærksom på at der skelnes mellem software og it på den ene side er noget aktiveres og at de andre udgifter såsom udgift e-pay og kontorartikler er noget man bogføre kun i udgifter, det hjælper.
Dog vil jeg stadig skulle lære en del om hvad der ligger til grund for at der er nogle ting som man straksafskriver i rubrik 356 når beløbet er under gældende sats, og nogle andre ting bogføres bare som alm. udgiftspost.
Tror jeg savner svar på om der er nogle små beløb der bliver straksafskrevet i rubrik 356, for som sagt går alle eksempler på ting der koster flere tusind kr. Tænker jo at det kan være at man har anskaffet sig en lampe til 150 kr. eller en blyanspidser eller hullemaskine til 100 kr. stk. Det kan jo også være ting der holder i mere end 3 år, men hvad er sondringen her. Hvorfor taler ingen om at straksafskrive ting til få hundrede kr. men kun om ting til flere tusind, dog under grænsen.