Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af Skolevogn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Skal lige høre om afskrivning af skolevogn. Kender godt reglerne for generelle afskrivninger med 25 % af købsprisen pr. år.

I 2013 havde jeg 3 forskellige biler. Den ene blev solgt inden årsskiftet. De 2 andre blev solgt efter Nytår altså i starten af 2014.

Altså ingen af de biler har jeg pt. Kan jeg så afskrive på dem for år 2013, da jeg havde dem på det tidspunkt?

Jeg har desuden så købt en bil i 2014, som jeg stadig har.. Den kan jeg vel ikke afskrive noget på for 2013?

Hilsen

Den erhvervsdrivende:)

Jeg

Nu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30

dem du har haft i 2013 har du kunnet afskrive i 2013 - den du solgte har du så formentlig haft genvunde afskrivninger på og det kan du også ha haft for den du solgte i 2014 og den du har købt i 2014 kan du ikke afskrive på i 2013

Som med mange andre, tag og brug et par tusinde kroner på en revisor eller bogholder. Det er meget sandsynligt det vil være penge at spare samlet ved at få alt kørt korrekt, hvis ikke man selv føler sig meget sikker på alle de mulige fradrag, skattereguleringer og afskrivninger

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 14
Skrevet kl. 17:42

Hej John.

Tak for svar. Problemet er jeg først laver årsregnskab nu her inden 1.7. Altså sidste års (2013) regnskab. Her laver man jo så også afskrivninger.

Problemet er jo så bare at de biler har jeg ikke mere men havde dem i 2013?

Siger du så jeg ikke kan afskrive på dem fordi jeg ikke har dem mere eller fordi vi er kommet ind i 2014?? 2 af dem er jo som sagt først solgt i 2014.

Vil det så sige man skal afskrive på en bil så snart man køber den og inden årsskiftet?? Det hænder jo at man inden for samme kalender år skifter bil

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47

hvornår du laver regnskab er helt lige meget

Biler købt i 2013 kan du afskrive efter reglerne i dit 2013 regnskab. Har du så solgt dem i 2013 så skal du ha genvundne afskrivninger ud fra din salgspris i forhold til afskrevet værdi og den du har solgt i 2014 bliver til genvunde afskrivninger i 2014

Fastholder :) Tag en time med en revisor, jeg tror du vil opdage det betaler sig, ikke for at "drille" men fordi jeg tror du vi ha økonmisk fordel af det

Tilmeldt 1. Jul 14
Skrevet kl. 17:55

Super:) Hvad er genvundne afskrivninger.

Hvis jeg nu har købt en bil i oktober 2013 til 260000 og solgt den i november til 230000. Hvordan bliver afskrivningen så på denne bil?

Må da være et konkret spørgsmål:) Og vel nem udregning eller:)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18

det er netop for ikke at skulle sidde og besvare konkret alle den slags ? jeg siger, tag en time mede revisor for der er meget du mangler

købt for 260.000 kr og hvis afskrevet med 25% så er der 195.000 tilbage og solgt for 230.000 så er genvunde afskrivninger 35.000 (forskellen) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:39

Cookie - John Hannover:
købt for 260.000 kr og hvis afskrevet med 25% så er der 195.000 tilbage og solgt for 230.000 så er genvunde afskrivninger 35.000 (forskellen) 

Der er ingen afskrivningsret i dette eksempel. Der afskrives alene på saldoen 31/12. Her vil der være et fradrag på de tabte 30.000 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:06

Henrik Koudahl:
Der er ingen afskrivningsret i dette eksempel. Der afskrives alene på saldoen 31/12. Her vil der være et fradrag på de tabte 30.000 kr.

ja det var tosset at vælge 2013 bilen som ex på genvundne - det ville jo kun være tilfældet med den bil der var købt og afskrevet i 13 og solgt i 14 som jeg havde i hovedet -  der afskrives der i 2013 og forskellen mellem det den er afskrevet til og det den er solgt til er genvundne afskr. i 2014 - I 2013 er det blot køb minus salg som er tab sorry

prøvede bare at svare på spørgsmålet - hvad er genvundne - men med 2013 bilen - dårligt eksempel Wink

Tilmeldt 1. Jul 14
Skrevet kl. 20:54

Hej Henrik. Kan du forklare dette nærmere:) Hvad kan jeg gøre med tabet på de 30.000. Kan jeg trække dem fra, hvornår og hvordan.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)