Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny startet virksomhed, sygedagpenge og udvidning.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus C
Tilmeldt 29. Jun 14
Indlæg ialt: 90
Fra  Basuba.dk Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Amino'er og tak for nogle gode debatter, råd mm. der har fået mig til at springe ud i denne 'verden'.

Jeg står i den situation at jeg er lærling med 3-4 måneder tilbage, men grundet en erhvervssygdom gør at jeg kun kan arbejde deltid,
og går derefter på sygedagpenge de resterende timer, så de går ind i supplerer op, nu når jeg ikke kan arbejde mere end 4 timer dagligt.

Jeg har derfor startet et Bilpleje firma (enkeltmandsvirksomhed) så jeg har noget at give mig til når jeg har fri.
Det skal så lige siges at jeg har fået CVR-nummeret, men er dog ikke gået i gang endnu, grundet at jeg lige skal have HELT styr på det hele.

Mit spørgsmål er, tror I jeg får problemer med mine sygedagpenge, hvis jeg går ind og får en 'god' indtægt i form af mit firma, nu når min erhvervssygdom
ikke forhindre mig i at udføre arbejde for mit firma? I så fald, er der noget jeg skal være opmærksom på og noget jeg skal holde mig fra? 

Et sidespørgsmål:  Jeg er også ved at få en aftale i hus med et firma der sælges RTD-produkter (Mokai, Breezers etc. - dette er dog en helt 3.)
Kan jeg gå ind og bruge mit Bilpleje Firma som forhandler af dette UDEN at gøre noget eller skal jeg gøre SKAT opmærksom på at jeg også sælger dette (B2B)
eller skal jeg gå ind og få et CVR-nummer der kun omhandler salg af dette (og måske andre ting i fremtiden)

Håber mit spørgsmål er til at forstår'

Mvh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15

det farligste vil være hvis sygedagpenge kontoret pludseligt konstateret noget galt og skulle ha penge tilbage, så jeg ville aldrig gøre noget uden at tale med dem om dit CVR og planerne - så få du DET afklaret

Regn som minimum med, at de ikke vil betale sygedagpenge hvis det er som opstartshjælp til du driver bilpleje eller anden virksomhed - der vil givet være noget modregning og forventning om at kunne dokumentere timer og meget andet

Du må registrere en bibranche for ex de drinks så du har begge brancher under samme CVR - jeg ved ikke om Breezer osv er omfattet af noget alkohol tilladelse eller punktafgift - pant osv, men kunne tro det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Fra  nem-HR Skrevet kl. 12:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars,

Der er flere problemer i dit spørgsmål.

Der er ifølge det offentlige kun 37 timer på en uge og du arbejder i dag ca. halvdelen (lad os sige 18,5 timer) det vil sige der er 18,5 tilbage som du idag får refusion for. Det betyder samtidig der ikke er flere arbejdstimer at tage af, og hvis du gør så ryger det fra de 18,5 timer som du idag modtager refusion på.

Skal du starte op skal du tale med kommunen omkring at du får nedsat din refusion så du eks. har 5 timer at arbejde i med dit eget om ugen.

Omkring indtægten er det som sådan underordnet da det beregnes som timer og ikke indtægt når det er refusion som ejer af en enkeltmandsvirksomhed. dog kan det have betydning senere hen men det er en helt anden snak.

Håber det giver mening selvom det er lidt svært at forklare.

Vores kompetencer hos nem-HR er netop omkring disse forskellige refusionsordninger såsom sygedagpenge og problemstillinger der er forbundet med dem. Jeg vil derfor anbefale dig at kontakte os så vi lige kan se på din sag og sikre dig refusion på dig selv når din læretid slutter og du skal stå på egne ben.

Med venlig hilsen

Martin Rasmussen
nem-HR

Fra Aarhus C
Tilmeldt 29. Jun 14
Indlæg ialt: 90
Fra  Basuba.dk Skrevet kl. 21:45

Hej Martin og tak for dit svar.

Det er som sådan ikke mig der får refusion for de timer jeg mangler, men min Mester. Aftalen med kommunen og ham er; Jeg arbejde ca. 4 timer dagligt og min Mester betaler fuld løn til mig, og han skal derefter udfylde noget til kommunen der går ind og siger hvor meget jeg mangler for de 37 timer, og dem får han så tilbage fra dem. 

Jeg er fået at vide fra lægen at jeg skal stoppe med at være bager pga. min melallergi, men har mulighed for at slutte min læretid hurtigere, så jeg stadig har mit svendebevis, der vil hjælpe mig i fremtiden, selvom jeg ikke skal tilbage til bagerfaget. Afslutningen på læretiden kan kun ske ved ikke at arbejde fuldtid, da det både er usundt og hårdt at rende rundt omkring i melstøv når man er allergiker.

Jeg har derfor ingen problemer med mit lille Bilpleje firma (det står stadig standby, da jeg ikke vil komme i klemme nogle steder), fordi jeg nu har mere tid pga. den nedsatte arbejdstid kunne der ved denne forretning være mulighed for; 1. tjene flere penge 2. få erfaring inden for den verden at være selvstændig 3. komme i gang med at lave noget, i stedet for at sidde og sumpe i sofaen.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)