Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forkøbsret

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er interesseret at købe en ApS. Der er en ejer og en af medarbejdere har fået forkøbsret for 2 år siden. Medarbejderen vil gerne købe ApS men ikke til den pris som ejeren ønsker. De forhandlede om det i flere måneder men de kan ikke være enige. Ejeren kontakter mig og jeg vil gerne betale fuldpris for hans ApS. Ejeren fortæler til ham som har forkøbsret at jeg vil gerne købe ApS og vil betale fuldpris. Ham medarbejder som har førkøbsret vil alligevel ikke afgive sin førkøbsret. Han siger at han aldrig vil afslå sin forkøbsret og er lige glad med mig (tredjemand).
Snart kommer jeg med en skriftlig tilbud til ejeren. Ham som har forkøbsret, kan han stadigvæk nægte at afgive sin forkøbsret? Kan man ikke give ham en tidsfrist om at svare han vil købe eller ej ApS? Findes en tidsfrist og hvor lang er den? Det kan ikke passe at den ansatte som har forkøbsret kan drille ejeren så han ikke kan sælge sin ApS noglesinde....

Tak
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:28

Leno:
Ham medarbejder som har førkøbsret vil alligevel ikke afgive sin førkøbsret.

Det er ikke spørgsmål om medarbejderen vil afgive sin forkøbsret men et spørgsmål om han vil gøre brug af den.

At der er indgået en aftale om forkøbsret betyder at sælger af anparterne skal tilbyde disse til den pågældende medarbejder til samme pris og vilkår som han vil sælge dem til dig (her den pris som du har tilbudt). Vil medarbejderen ikke acceptere dette er sælgeren ikke bundet af forkøbsretten og kan frit sælge til dig.

Sælge sende et brev til medarbejderen med et købstilbud og giv en svarfrist på eksempelvis 14 dage. Hvis han ikke gør brug af det - så kan sælger frit sælge til dig.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29

det afhænger helt af hvad der står i forkøbsretten - normalt vil man altid har noget med der regulerer at han ikke kan blokere, men blot har forkøbsret hvis han betaler samme pris som en anden vil give, det er det normale ved forkøbsret- men der kan også være indsat en pris så der står at medarbejderen altid har ret til at overtage anparterne til kr xx vil jeg mene - så det kan afhænge af hvad der står. 

Hvis der er en pris i retten, så er det ikke en almindelig forkøbsret men uden at vide det, så kunne det være det som sælger nu beskriver som "forkøbsret"

Jeg holder med Henrik om normal forkøbsret, men ellers hvis I vil være sikre, så få en jurist til hurtigt at læse dokimentet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:29

Enig med Henrik Koudahl

Forkøbsretten giver medarbejderen en ret til at købe anparterne til samme vilkår som øvrig køber vil acceptere. Andre vilkår skal specifikt stå i en forkøbsaftale, og hører til undtagelserne.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)