Hej Eksperter.
Jeg prøver at få en klarhed om hvad man kan bruge det såkaldte "Like" til på facebook.
Det lader til mange snakker meget om at "Jeg har en facebook side med 100.000 likes , vil du købe den osv. "
MEN hvad er dette værd. Både i reklame værdi og kroner og øre og meget andet. Jeg håber vi kan få en god debat om hvorvidt man kan få noget positivt ud af at reklamere sig til LIKES og andet gennem facebook. eller om der overhovedet er noget man kan bruge en facebook profil med 100.000 likes til i danmark.
Dette er en lidt fri debat og dem der har lyst til at skrive om hvad de selv har brugt facebook til med succes er meget velkomne til at gøre mig klogere ( og andre )
På forhånd tak.
I min optik er 'Likes' på Facebook intet værd, hvis det ikke er personer der føler en vis form for relation til brandet eller virksomheden.
Med det mener jeg, at for at de 'likes' eller følgere man får på Facebook skal være så segmenteret, at de på et senere tidspunkt konverterer til kunder. Og det er først her de får værdi for et bestemt brand eller virksomhed.
Det kan være utrolig dumt at købe sig til likes/følgere på Facebook for at syne større/mere kendt end man er. Har disse følgere ikke interesse i brandet/virksomheden bliver de aldrig til kunder alligevel. Og man risikerer i værste tilfælde at bruge sine markedsføringspenge på følgere, som alligevel ikke konverterer.
Vælgere man senere at benytte sig af betalte ads for sine opslag (hvilket er en nødvendighed) bliver disse vist til følgere, som ikke har interesse for opslaget = spild af penge.
Så de der køber sig til opslag på Facebooksider eller køber sig til falske følgere spilder groft sagt deres penge - eller deres penge kunne bruges meget bedre.
Hellere have 200 følgere med interesse og engagement end 10.000 følgere, som er ligeglade med brandet/virksomheden.
På Facebook og andre sociale medier handler det om at have en god strategi. Der er ingen genvej eller snydeveje.
Det handler om at skabe engagement og en god 'sales funnel' med loyale følgere, der har interesse i brandet og virksomheden. Når følgerne har interesse og føler sig trygge, er chancen for de konverterer også betydelig større.
Strategien kunne kort sagt lyde: Opmærksomhed -> Gøre folk klogere -> Engagement -> Action -> Gentag engagement.
Og jeg kan sagtens forstå man bliver fristet af at købe billige 'likes'/følgere eller opslag på store facebook gruppe, men man skal overveje konsekvensen og overveje om pengene kan bruges bedre på en anden måde.