Hej Alle Aminoer. Fik en lille tanke her forleden dag som jeg håber om i kunne bekræfte er rigtig. Hvis jeg opretter et IVS med en kapital på 1 kr. for herefter at låne IVS 500.000 kr. kan dette så omdanne sig til et A/S og så kan selskabet "skylde mig" pengene således jeg kan trække dem "skattefrit" ud igen (over tid selvfølgelig, som tilbagebetaling, med gældende markedsrente og alt det der. Jeg håber i kan hjælpe mig :) |
mener den er gennemgået i lignende tråd for nyligt men prøver efter bedste evne, ellers må Henrik koudahl eller Tonny s p komme ind
ja det kan man. IVS får indskudt - i dit fald 500.000 som lån (kunne være der skulle stå 50.000 men samme sag) og stifter ApS med 500.000 i kapital.
Når ApS nu har tjent så meget - selskabsbeskattet, at det har 1.000.000 i kapital, så kan det betale 500.000 kr i udbytte til moder IVS og moder IVS kan betale de 500.000 kr tilbage til långiver/dig
ApS skal op på sin kapital + det beløb den skal betale i udbytte, da de jo ikke må udbetale udbytte som udhuler den oprindelige kapital
Var det 50.000 kr så skal ApS har tjent så meget at efter betalt selskabsskat er der 50.000 i nyt overskud og dermed 100.000 kr i kapital, og så kan det betale udbytte på de 50.000 kr og dit IVS kan betale lånet tilbage
Fidusen er at du stifter for kun betalt selskabsskat (helt som hvis du har IVS og opsparer til kapitalen er 50.000 kr og omdanner til Aps - også der er der kun betalt selskabsskat.
En mulig bagdel må kunne være hvis dit ApS krakker og jo river IVS med sig. Hvis ikke lånet er givet konvertibelt - så er pengene tabt , modsat hvis du havde stiftet med beskattede midler hvor du fik fradrag for tab i aktieindkomst - det får du nu kun med 1 kr. Under alle omstændigheder - fat en revisor inden du gør noget
og det er korrekt at der skal markedsrente eller aftales markedsbaseret overkurs på lånet
vh John Hannover