Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af tilbagebetalt moms med et tvist.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 23. Mar 14
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer..

Jeg har i starten af juni afleveret min første momsafregning nogensinde, hvilket betød at jeg skulle have et beløb tilbage i moms. Dette beløb skal jo som bekendt bogføres - dette er jeg ikke helt sikker på, så er der nogen der kan hjælpe mig med helt almindelig bogføring af tilbagebetalt moms i Dinero?

Derudover er der et lille tvist. Jeg har i efteråret fået betalt en regning for ejendomsskat for sent og derfor er der kommet 30,- kr i renter (rent privat). Da mit firma er en enkeltmandsvirksomhed, har SKAT trukket de 30,- kr fra min moms jeg skulle have tilbage. Hvordan bogføres det når beløbet jeg har angivet og beløbet jeg har fået tilbage ikke stemmer? Er det først at indtaste det fulde momsbeløb i et finansbilag og så derefter lave et bilag på en privat hævning på de 30,- kr eller hvordan?

Tak for hjælpen på forhånd!

Mvh.

Michael Steenholdt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11

den første del må support dinero svare på, jeg mener der er en helt enkelt knap som bogfører når du har modtaget pengene - og den bogfører jo beløbet fra momsafregning til bank går jeg stærkt ud fra

Så de 30 kr - jep 30 kroner privat hævning og bank som modpost så bank igen stemmer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fredericia
Tilmeldt 23. Mar 14
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 21:20

Super, mange tak John - jeg har fundet knappen til bogføre momsen og har nu oprettet en privat hævning. Tak for hurtigt og præcis besvarelse!

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:48

Cookie - John Hannover:

den første del må support dinero svare på, jeg mener der er en helt enkelt knap som bogfører når du har modtaget pengene - og den bogfører jo beløbet fra momsafregning til bank går jeg stærkt ud fra

Så de 30 kr - jep 30 kroner privat hævning og bank som modpost så bank igen stemmer

vh John H

Cookie - John Hannover:

vh John H

Tjah, automatik er vel OK - Men det er vel ikke OK, at bogføre posteringer på bankkontoen, som ikke fremgår af det eksterne kontoudtog fra banken.

I stedet for bankkontoen bør der vælges en anden konto som en slags mellemregningskonto.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:55

Tonny Skov Pedersen:
Tjah, automatik er vel OK - Men det er vel ikke OK, at bogføre posteringer på bankkontoen, som ikke fremgår af det eksterne kontoudtog fra banken.

Det er kun fordi jeg ikke tror trådstarter måske kan klare at lave momsen manuelt tilbagebetalt (og nulstilling af moms går måske galt)

Det er helt korrekt som du skriver at bank konto vil vise momsen tilbage med 30 kr mindre end den faktisk kom men tror du ikke det går i bilaget at forklare hvorfor man så tager de 30 kr (eller hvad det var) som debet bank kredit mellemregning - for ikke at få mere rod end højest nødvendigt i dineros moms automatik? Det går jo at bilagsforklare - men jeg er selvklart enig i at selv om bank vil stemme fuldt ud på dagen, så vil de 30 kr ikke fremgå af udtog fra banken. tror du dog ikke skat i enkeltmandsvirksomhed vil acceptere forklaringen ligger i bilagene og skyldes skattekonto ikke spiller helt sammen med regnskabsprogrammet?

I den ideelle verden, kunne man køre via skattekonto som kontering men man vil miste muligheden for automatiken

Det vil i øvrigt være et problem for alle der ikke har sat skattekonto grænse ned fra 200 til 0 - for de vil også få 200 kr mindre tilbage, eller skulle betale 200 kr mindre ind end dinero moms viser, og dinero vil tage den fulde moms ind eller ud ved tryk på betalt som jeg ser det.

Har Dinero Rasmus et løsningeforslag?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 09:03

Hej Alle.

Vores moms funktion er ikke lavet til sådanne særtilfælde :)

Du kan gøre 2 ting :

1. Bogfører betalingen manuelt på den gamle måde. Altså momsafregning og bank (ikke direkte på momskonti, da den så tror det er en ny momspostering).

2. Bruge vores funktion og lave et nyt bilag på 30 kr.

Jeg ville uden tvivl bruge mulighed 2. Den er nemmest, og risikoen for fejl er minimal. Og kommer skat er det tydeligt at se posteringerne hænger sammen hvis der vælges en god tekst og dato.

De bedste hilsner

Rasmus

Tilmeldt 25. Feb 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:05

Hej  - jeg kan simpelthen ikke se hvordan du så bogførte tilbagebetalt moms fra skat - kan du hjælpe?

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 08:57
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)