1 : jeg sælger brændsel, brænde, træpiller osv. men jeg er lidt i tvivl for jeg sælger også løst brænde og da det er store mængder brænde jeg får hjem af gangen kan jeg sommetider godt ende om med mere end jeg har købt pga. varerne bliver solgt bla. med luft imellem pga. levering med trailer/lastbil (priserne er derefter og det er oplyst til kunde). hvordan forholder jeg mig til at jeg feks. har købt 100rm ude i skoven og når det er flækket og kørt ud er der stadig 5rm tilbage på pladsen?
2 : Jeg har kontakt med en selvstændig som jeg gerne vil købe en maskine af. Jeg ved dog ikke om jeg skal købe det med moms? dvs. betale ham prisen for maskineriet inkl. moms? eller jeg kan købe det af ham uden moms dvs. betale ham prisen uden moms og så lave en moms seddel på det? Nok lidt et dumt spørgsmål.
Lige til spørgsmål 2; Enten er den selvstændige momsregistreret og så SKAL der sælges/købes med moms, det slipper du ikke for så, eller også er han ikke momsregistreret og så må der IKKE sælges/købes med moms - eller hvad er det for en momsseddel, at du vil lave?
Arne : ok, dvs. hvis jeg har en maskine i virksomheden og jeg har trukket momsen ud af den og den skal sælges så skal jeg altid have prisen inkl. moms?
Arne : et spørgsmål mere :) hvis jeg har en maskine i mit firma og jeg fornyligt hat trukket momsen ud af den, hvordan fungere det så når det skal sælges? får jeg så bare en regning på momsen fra skat? Har nemlig en maskine som jeg har trukket momsen ud af og den vil entreprenøren godt tage i bytte mod hans maskine.
Har drevet Virksomhed i snart 3mdr. så er vel lidt undskyldt? ;)
Du er ikke undskyldt, da du skal have styr på det INDEN, at du starter. SKAT kan slå hårdt ned på din virksomhed/person, hvis der er fejl/sjusk i momsen. Gør dig selv, og resten af samfundet, en tjeneste og gå ind på hjemmesiden her og læs omkring dine momspligter; http://startvaekst.dk/moms-og-skat/0/4
Du kan også gå ind på SKAT's hjemmeside og læse mere her, eller ringe til dem. Du er simpelthen NØDT til at have styr på den slags.
Hvis du vil drive virksomhed, så vær seriøs om det.
Arne : jeg spørger pænt og får så et lidt kedeligt et svar igen. Desuden har jeg min revisor som står for indberetning, tager bare snakken med hende. jeg spørger netop fordi jeg vil min virksomhed det rette, jeg har læst det igennem, men som sagt sker der ikke noget ved at spørge...
Du spørger og jeg svarer. Jeg stræber skam ikke efter at være uvenlig, da jeg jo hverken kender dig og derved heller ikke kan dømme dig. Men jeg siger min mening til det og på visse områder er jeg så en rigtig pedant. Fodarbejdet skal simpelthen altid gøres ordentligt :)!