Jeg har en kunde som jeg måske ender med at sende til inkasso. Jeg er opmærksom på at man først sender rykker 1, venter 10 dage sender rykker 2,venter 10 dage mere og sender rykker 3 hvori der er et inkasso varsel og efter de 10 dage kan man overgive sagen til inkasso.
Men hvis nu kunden(og det kunne jeg måske godt forestille mig), nægter at have modtaget rykkerne(som jeg sender både pr mail og i fysisk brev), hvad gør man så ??
Hvis du sender rykker som brev kan du gøre det som anbefalet eller at postbuddet underskriver en erklæring, at han eller hun har afleveret brevet, begge dele koster lidt, men godt givet ud.
Husk at du må opkræve kr 100 i gebyr for hver rykker. Hvis din kunde er erhversdrivende må du yderligere opkræve et kompensationsbeløb på kr. 310 i forbindelse med første rykker. Afleveringskvittering fra posten vil være fint, og koster en del mindre i forhold til anbefalet.
At skyldner nægter at have modtaget rykkerskrivelserne er et problem vi ofte løber ind i under behandling af inkassosager. Retsstillingen i Danmark er dog så "heldigt" udformet i disse situationer, at når blot du kan bevise at du har sendt skrivelserne (hvilket du ofte vil kunne alene fordi du de facto er i besiddelse af skrivelserne med dato osv.), og disse er sendt til den korrekte adresse, så bliver det skyldners bevisbyrde og dermed skyldners problem om skrivelserne er nået frem. Det er derfor ikke nødvendigt at bruge penge på andet end et helt almindeligt frimærke så længe du selv gemmer en kopi af din faktura og eventuelle rykkerskrivelser.
Tankerne bag at gøre det på denne måde er, at skyldner jo godt ved at han skylder dig nogen penge, og vi har et retsprincip der på universitetet henvises til som "pengeskyld er bringeskyld" hvilket meget direkte betyder, at hvis du skylder penge til nogen er det også dit eget ansvar at få din gæld betalt.
Det er korrekt hvis du hedder Danske Bank og kan dokumentere at brevet er udskrevet. I din situation bliver det 3x14 kr. som du efterfølgende vil takke dig selv for, at du brugt på at sikre dig dokumentation.
Hvis du har sendt rykker via mail, og kan dokumenterer at den er sendt i din udbakke til korrekt email adr. så anses den som værende juridisk modtaget.
Det er absolut en fordel at fremsende via mail, da du nemt kan dokumenterer afsendelse af rykker.
Kunden kan ikke bare afvise med at den ikke er modtaget, når du kan bevise det modsatte..
Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk