Hej Amino. Jeg er startet som freelance snedker og har arbejde de næste 2 måneder. jeg har lige været inde og rette min forskudsopgørelse i rubrik 221. altså Overskud af selvstændig virksomhed før fradrag for medarbejdende ægtefælle, før AM-bidrag, renter og rentekorrektion. Jeg har sat den efter den skat jeg satser på at skulle betale af 2 måneders arbejde men jeg ikke ved hvor meget jeg vil tjene der efter. Er det en fordel at forhøje det løbende eller får man en større skatteregning i årets afslutning eftersom man forhøjer den ? eller skal man forhøje beløbet til det man tror man vil kunne tjene på et år? Mvh Simon |
Ved at ansætte den så korrekt du kan, vil din skat jo blive fordelt over hele året ens og du får ikke lav skat i begyndelse og høj i slutningen
Du kan i og for sig bruge begge metoder, men hvis du lægger 100.000 kr ind nu, så kommer du jo ikke til at betale ret meget skat, og hvis du så forhøjer til 250.000 senere, så kommer skatten jo senere.
Uanset hvad, så kan du jo også angive 100.000 kr nu - og da det vel er mere end dit fradrag, så bliver skatten korrekt betalt af de første 100.000 kr du har i overskud. Så skal du bare lægge 45% til side af alt du tjener mere end de 100.000 - helt op til topskat (ca 488.000 kr før AM)
Altså - de første 100.000 i overskud er på på plads så, og alt over 100.000 op til topskat afsætter du 45% af, så vil du hvis du går ind og ændrer dit forskud til det som det faktisk bliver, få en ekstra skat, men den vil du jo så ha afsat til med de 45% (44 ville nok også virke fint i de fleste kommuner)
vh John H