Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil eller privatbil?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aars
Tilmeldt 21. Jul 12
Indlæg ialt: 7
Fra  Cejka Consult Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Den har været oppe og vende før, men synes alligevel ikke jeg får helt svaret på mine spørgsmål.

Jeg har et enkeltmandsfirma med et fornuftigt overskud (dog under 100.000kr årligt)
Mit kørselbehov privat er 25.000km, og i virksomhedsregi er det ca. 500-1000 km.

1. Kan det batale sig at lade firmaet købe bilen (papegøjeplader)?
2. Kan jeg trække moms for alle vedligholdesesudgifter fra?
3. Kan jeg trække moms for brændstof fra, eller kun forholdsmæssigt for det antal km. jeg kører i firmaet?

Mvh.
Alex 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:52

Hej Alex,

1. Nej. Du skal købe bilen privat, og så indregistrere den som anvendt delvist privat/erhverv. Så sparer du 50% på privatbenyttelsesafgiften. Det er ligegyldigt, om du kun anvender bilen 1% i firmaet, så sparer du stadig 50% på denne udgift.

2. Ja. Selvom du ejer bilen privat, så kan du faktisk fradrage 100% af momsen på bilen, hvis den vejer under 3 tons, og firmaet omsætter for over 50.000 kr. årligt.

3. Ja. Du kan få al momsen tilbage på brændstof, reservedele, værksted, dæk og anden servicering af bilen. Hvis bilen vejer over 3 tons kan du dog kun få momsen tilbage på den erhvervsmæssige andel.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:55

Hej igen,

Hvis du anvender VSO (virksomhedsskatteordningen), så kan du godt købe bilen i firmet, men en beregning på om det kan betale sig kræver viden om bilens værdi og en række andre faktorer.

Da der er tale om en bil på papegøjeplader vil det dog næsten med sikkerhed ikke kunne betale sig, da du jo skal beskattes af fri bil, såfremt bilen købes i firmaet, og du beskattes som minimum af en værdi på 160.000 kr., uanset at bilen måske kun er 5.000 kr. værd i virkeligheden (angivet som eksempel).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)