Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Avanceskat som medstifter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Hvordan forholder det sig ved salg af aktier i et selskab man selv har medstiftet? Det drejer sig om et IT startup hvor alle medstiftere har lagt en betydelig forudaftalt og ulønnet arbejdsindsats i opbygningen af virksomheden. Sælges aktierne som værende de købt for null kroner, eller kan man gøre et fradrag gældende som en form for købspris, for det arbejde man har lagt i det?

Kan jeg eksempelvis regne på følgende måde:

- Anskaffelsessum: 0 kr

- Gratis arbejde: 1000 timer a 300 kr = 300.000 kr

- Salg af andele: Salgspris 500.000 kr - arbejde 300.000 = 200.000 kr som skal beskattes med aktie/udbytteskat.

Eller skal hele salgsprisen fra eksemplet med 500.000 kr bare beskattes totalt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:30

Du kan ikke lægge noget fiktivt ind som løn, og med fiktivt mener jeg ikke snyd, men noget du ikke har fået som løn. Havde du fået 300.000 kr i løn og havde det ApS betalt løn som det jo faktisk bør nok nogen arbejder for det - som løn med a-skat ville du jo ha været beskattet af de 300.000 kr - ellers kunne metoden jo bruges til at lønne helt uden skat i sindrige konstruktioner.

Hvis du har medstiftet et selskab må du vel ha betalt noget for dine anparter kunne man tro - men har du fået dem til 0 vil avancen være din salgspris minus 0 og den vil blive beskattet som skat på aktieindkomst -vel 24-42% som jeg husker det i 2014

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:12

I har vel ikke købt aktierne for 0 kr.?

Der må have været et kapitalindskud ved stiftelsen af selskabet, og dette indskud har I selvfølgelig fradrag for. Enhver fortjeneste derudover er skattepligtig.

Timer der er brugt på udvikling er der ikke fradrag for. Som John nævner, så ville en løn fra selskabet jo alligevel blive beskattet som lønindkomst med A-skat, mv.

Nu beskattes fortjenesten ikke som lønindkomst, men som aktieindkomst i stedet (som jo i de fleste tilfælde er lavere, end hvis det skulle beskattes som løn - afhængigt af hvilken model I anvender, og hvilken anden indtægt I har).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)