Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gensidig forsikring ifb. med IVS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min makker og jeg har startet et IVS sammen og når nu alt det andet er kommet på plads er vi kommet til at tænke på at hvis nu der sker noget med en af os.. hvilke dokumenter kan man så lave der indeholder regler og vilkår for ens ejerskab af firmaet?

F.eks. hvis nu jeg kommer ud for en ulykke og min kone skulle overtage/arve mine andele i firmaet.. hvordan får man formuleret det, uden at skulle tegne en masse forsikringer gennem forsikringsselskabet?

Jeg ser frem til en masse nyttig input fra alle jer kloge Aminoer Wink

Mvh. Jesper

Auktion Danmark

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46763
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19

Det er som jeg ser det to ting:

1 Du skal vel ha en ulykkesforsikring som dækker dig hvis du bliver syg, for så vil du måske ikke kunne få løn i selskabet når du ikke kan udføre dit arbejde. Du SKAL jo (og din makker også) ha en arbejdsskadeforsikring - den er logpligtig for alle aktive ejere i ApS og IVS så den skal du jo ha tegnet og den kan så hjælpe hvis det er arbejdsskade. Du skal også overveje om du kan leve uden løn hvis du bliver syg, så du skal overveje en sygeforsikring

2 Du skal absolut lave en IVS ejeraftale som gennemgået i DETTE LINK som regulerer alle jeres pligter og rettigheder indbyrdes og hvorledes I agerer hvis den ene af jer i en periode ikke kan udføre arbejdet OG hvilke rettigheder en eventuel efterlevende hustru har i den sammenhæng, igen rettighed og pligt, både hvis du "bare" er langtidssyg eller måske ligefrem død. Er det død vi taler om, så vil din kone jo formentlig arve dig, men det er et testamente spørgsmål muligvis, og arver hun dig arver hun jo dine andele i det IVS

EJERAFTALE igen som i det link i pt 2 er et absolut must for jer som for alle andre der driver virksomhed eller selskab sammen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:51

Hej John.

Tak for hurtig svar.

Nu er vi i opstarts fasen af projektet og indtil videre på "hobbyplan" som et sideprojekt.

Er det "lovligt" at vente med forsikringerne indtil vi kommer ordentligt i gang og kan se der er kød på benet, eller skal der være styr på det allerede fra start?

Alle de andre ting såsom ejeraftaler o.l. er på plads for længe siden, så det er der styr på.

Mvh. Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46763
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:43

Jesper Aakjær Jakobsen:
Er det "lovligt" at vente med forsikringerne indtil vi kommer ordentligt i gang og kan se der er kød på benet, eller skal der være styr på det allerede fra start?
det kan man desværre svare klart nej til. Om man opdages kan jeg ikke sig, men sådan er der jo så meget. Laver man IVS skal man ha arbejdsskadeforsikring for alle aktive ejere og får bod hvis man ikke har det

Her skriver styrelsen om det: http://www.ask.dk/da/Arbejdsskader/Information%20til%20forsikringsselskaber/Hvad%20kan%20anerkendes/Hvilke%20personer%20er%20omfattet%20af%20arbejdsskadeloven/Selvstaendige%20og%20arbejdsskader.aspx  og de har tilmed fået tilføjet IVS til de som skal ha i;

I modsætning til selvstændig som personlig virksomhed er ejere og aktive ikke fredede og skal ha forsikringen uanset resulat - står som

Ejere af aktieselskaber A/Siværksætterselskab (IVS) og anpartsselskaber ApS er ikke selvstændige i arbejdsskadesikringslovens forstand. Selskabet er en selvstændig juridisk person, som skal sikre de personer, der arbejder for selskabet - herunder også ejeren, når denne arbejder for virksomheden. Dette gælder uanset om pågældende er lønmodtager eller får løn ved overførsel at overskud fra virksomheden. Det gælder også uanset om selskabet ikke har et reelt økonomisk overskud

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)