Hej Jeg har lige brug for lidt kyndig/erfaren hjælp ift bogføring af løn (via Dinero). Jeg er lige begyndt at lave regnskab for min kærestes firma, det har jeg tidligere gjort i mit eget firma også så er lidt bekendt med det - men jeg har dog aldrig skulle lave løn til en ansat før - så skal lige være sikker på at jeg ikke laver ged i det. Mit spørgsmål til jer går på om der ikke skal være en modkonto når jeg bogfører lønnen? Ifgl. guiden på Dinero.dk er der ikke anført nogen modkonto og i mit hovede havde jeg en ide om at det skulle der altid være når man bogførte. Håber der lige er en skarp regnskabs-guru derude som kan komme med et par hjælpende ord. På forhånd tak - Ronni :) |
Jo der skal ALTID være en modkonto, du har helt ret - men ved løn ofte flere konti
Al løn skal som bekendt indberettes til skat
Derved får du jo pligt til at indbetale en del af lønnen til skat, og en del af lønnen til lønmodtageren
Da udbetaling måske ikke sker den da du laver løn, så vil du ofte ha udgift løn og så modkonto - løn udestående og skat udetående i status og først når du betaler lønnen bogfører du fra debet status løn udestående til kredit bank og samme når skat trækker deres beløb, fra udestående medarbejder skat til betalt bank
Så kan du tilmed ha noget medarbejder ATP og virksomheds ATP med og det skal så også bogføres
Det nemmeste er ofte at bruge Danløn og der mener jeg du kan få en liste over præcist hvilke konti du skal bogføre på i Dinero når du har kørt lønnen og danløn selv klarer APT og skat
Ked af at det ikke var så helt simpelt, men i alle fald, en del til løn en del til skat og hver gang modkonto enten udestående eller direkte bank hvis din løn og skat af den betales direkte
vh John Hannover